tisdag 29 juni 2010

Trevlig upptäckt






Vädret har verkligen varit gynsamt för karparna hittills även om värmen kom igång lite sent känns det som,men nu är vi här mitt i sommaren iallafall.
Karparna har varit fullt upptagna av varandra och mindre intresserade av att fastna för något smaskigt bete.
Karplek har observerats i några vatten här nere i skåne.
Jag hyser även några Aneboda karpar i föräldrarnas trädgårdsdammar och dessa leker och lägger ägg under gynsamma år.
Tyvärr är inte växtpotentialen riktigt lika stor i mindre dammar men trots allt är där några som lagt på sig några kg.
Igår såg jag det glädjande beskedet att dom lagt ägg bland växterna men tyvärr är det ganska många av dessa som faller för övriga fiskars glupskhet.
Vi brukar lägga över lite växter med ägg i ett större kar och där blir en riktig barnkammare med småfisk att sköta,tyvärr kan man inte rädda alla även om man så skulle önska.
Avkomman på våra stora karpar brukar dock växa på och bli riktigt fina exemplar när de får gå i inomhuskar under gynsamma förhållanden och servering av diverse delikatesser till foder.
Den första tiden brukar också vara avgörande för karparnas fortsatta utveckling,får dom en bra start i livet och växer fort den första tiden så är det positivt för vidareutvecklingen.

1 kommentar:

  1. Kul att det går bra för dina karpar. Skulle själv vilja ha en liten damm i trädgården men det gillas inte av min livskamrat :-) Då skulle jag bara sitta och stirra på dem dagarna i ända :-) Vilket är sant ju ;-)

    SvaraRadera