söndag 27 juni 2010

5 fiskar

Tillbringade några timmar i hemmavattnet dock var fisket segt men adrenalinfyllt.
Tydligen var karparna mer intresserade av varandra än mina goda beten.
Timmarna gick och det kändes hopplöst trots liv i vattnet av fisk på spöavstånd från kanten.
Natten blev kylig då jag valde en lättare sovsäck,så inte blev det till mycket sömn.
Natten kändes lång och frustrerande utan ett enda tjut från larmen.
Tänkte packa ihopa tidigt på morgonen men envist sköt jag på tiden.
Som vanligt har man en förmåga att bli pissnödig vid dom mest olämpliga tillfällena,likaså denna gången.
Kl ca 10:00 när jag just börjat bevattna gräset tjuter det i ett av larmen och fisken rusar ut mot mitten.Galopperandes rusar jag mot spöet men fisken hade redan hunnit få ett rejält försprång.
Lite envis och bångstyrd satte den kurs mot växtligheten......Perkele!!!....inget motstånd längre.
Nu klapp den linan o hela riggen tänkte jag vevandes,men icke tyngder,krok och bete var intakt.
Tydligen karpens turdag och detta satte genast grubbel i mitt huvud vad skulle jag gjort?
Först och främst skulle jag aldrig blivit pissnödig och hunnit ta spöet direkt,kanske skulle jag låtit den rusa lite till.
Vad hände och var satt kroken i fisken,lyckades den spotta ut allt?
Det gav iallafall en rejäl adrenalinkick.
Tyvärr var det dax att packa ihopa för andra sysslor hemma.
Innan jag lämnade dammen gick jag runt på några heta fiskeplatser och fick observerat lite av djurlivet i och kring dammen.
Observerade två fina sutare,förvånadsvärt mitt i morgonsolen och ganska orädda.
Stim av mörtar,några enstaka abborrar,en gädda på ca 30 cm och några förargliga karpar simmandes efter varandra.Dessa tyckte jag skulle vara mer intresserade av mitt bete.
Totalt 5 fiskarter blev skådade.
Därtill fick jag se skymten av en snok,några ätliga grodor och en mindre välkommen gäst, hägern.
Är inte speciellt förtjust i dessa fåglar då jag tidigare har dålig erfarenhet av dessa i trädgårdsdammen bland karpar och guldfiskar.
Ingen fångst men jag är inte bitter,sådant är karpfisket och alla upplevelser runt om ger en kick och avkopplande känsla tillbaka.

1 kommentar: