torsdag 17 juni 2010

Gäckande karpar

Gäckad av karparna,inte ville dom vara där jag var.
Testade min uppmäskade plats och när jag kom slängdes några brödbitar på ytan för att kort senare sörplas i av en karp.
Det blev några få timmars fiske men mindre lyckat då en del ställen av dammen är lite svårtillgängliga och man lyckades med amatörkonsten att sätta en rigg i buskaget.
Vinden låg bort från viken och karparna uppskattade hellre andra sidan av dammen.
Tydligen var de fullt upptagna och simmade efter varandra vid vasskanterna och ut mot mitten av dammen,kanske är de fullt upptagna av lek i detta vattnet.

Riggade om mitt andra spö men gav upp,tyvärr var inte tillbehörsboxen fullt utrustad.Dessa helicopter riggarna är värdelösa enligt mitt tycke och blev påprackad dem i en fiskebutik.Plast bollarna flyttar sig,gummistoppen för dem åker av och själva riggen känns lite stel.I den andra fiskebutiken,Fiskekompaniet som jag numera handlar av blev jag avrådd dessa och kör istället med Kordas safezone kamo leader som hittintills funkat felfritt och gett mig resultat på kroken.

Nästa gång ska jag prova ytfiske och se om jag kan få dem på andra tankar än varandra.

Trots ett resultatlöst fiske så är jag inte bitter och det gav mig en härlig naturupplevelse att se ett gäng karpar fullt upptagna av varandra.Bara det av att se dem stryka omkring vid ytan ger en kick.

2 kommentarer:

  1. Helikopterriggarna använder man mestadels över riktigt silthig botten med massa dy och annat småt o gott som gärna döljer ditt bete. Ställbart djup med hjälp av plastkulorna gör att du kan få ditt bete uppe på skiten medans blyet dyker ner i skiten :-) Tradigt att det inte gav något. Nästa gång tycker jag att du ska prova att flytta dig med karparna. Du kör ju en lätt approach utan massa tält o annat att bära runt på. Det lönar sig ibland att flytta. Vet ett gäng som satt 3 dygn och fiska samma plats utan med varsin karp som resultat. När jag kom fram till dem och frågade hur det gått så sa dem, dåligt. Men dem hade sett en massa karp på andra ställen. Enligt min åsikt skulle dem flyttat på sig då. Men, men. Bättre lycka nästa gång. Är själv sugen på att prova lite ytfiske någon gång :-)

    SvaraRadera
  2. Japp nästa gång ska jag försöka mig på mete på ytan och se om jag kan få deras uppmärksamhet.

    Där är lite mer dy o snafs på botten,så visst hade helicopterriggarna varit bra.
    Men kulorna flyttar sig,gummitstoppet åker av.
    Korda har nån helicopterlösning med som jag tror säkert är bättre.

    SvaraRadera