måndag 2 augusti 2010

Fiske rättsinnehavaren

Ännu ett karpvatten hittat inom räckhåll.
Jag har länge funderat på att besöka detta vatten men vet ej egentligen varför det inte blivit av.
Nu har jag tagit mig i kragen och gått på karpspaning vid dammen och fick se en vacker fjällkarp .
Lungt och ostört sörplade den vid ytan bland växterna.Lite längre bort i grunt vatten sågs en annan karp med "ändan" i vädret och bökandes på botten.

Stora skyltar med fiskeförbjudet som inte går att missa men trots det ser man spår av rensade mörtar och en liten gädda som blivit huvudlös.
Vid mitt första besök satt där en man av utländsk härkomst och fiskade.
Lite tråkig syn när där klart och tydligt står vad som gäller.Han frågade om jag ville fiska men jag nämde skyltarna och fick då till svar att ägarna har semester,det var söndag.
Sådant är trist då det kan förstöra för de som verkligen vill fiska och kanske kan komma överens om tillstånd för ett seriöst syfte.

Var över idag och pratade med en trevlig dam samt presenterade mitt syfte och intresse av just karpfisket.
Fick mitt namn och tel nummer samt infon om min blogg.

Såg det inte som en omöjlighet och nu sitter jag förhoppningsfull och väntar på besked.
Fick även veta att karparna varit där i minst 10 år och även att att några större hade observerats.
Dom jag såg var säkert kring 40 cm och det är inte omöjligt att det är en avkomma då dammen verkar idealiskt grund och med mycket växtlighet.

Det blir dock en verklig utmaning att fiska karp där och jag får leta upp lämpliga platser då dammen har vädligt mycket vattenväxter i form av hornsäv som växer som pest i hela dammen.

Jag nämnde och föreslog damen att några riktiga gräskarpar hade nog gjort sitt i vattnet.
Dock är ju dessa gräskarpar en kostnadsfråga samt man får ta reda på om vattnet verkligen lämpar sig för dem.Men finns all övrig fisk som mört,gädda och vanlig karp så bör det i sig inte vara några problem.
Vi får se vad jag får för besked och vilken närmare kontakt jag kommer att ha med fiske rättsinnehavaren,det är kanske inte en omöjlighet att få dem på tankarna att plantera ut några äkta gräskarpar.
Vanlig karp håller inte speciellt växtfritt i alla vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar