torsdag 26 augusti 2010

Rörmockaren trodde jag

Ringde på dörren i morse och där stod en kille med ett långt rör,rörmockaren trodde jag.
Nä inte riktigt för det var mitt rör från England Angling innehållandes diverse "gottor".
Tog sin lilla tid men några av varorna fanns inte på lager.

Nya backleads,dessa har jag en förmåga att tappa bort.Denna gången ska jag modifiera om dem lite så att de inte går av lika lätt.Tyvärr fick jag 42 grams,dom större i viktserien trots att jag är säker på att jag beställde dom lättare.Tror dock inte det kommer att spela någon roll hoppas jag. Även några flöten och fuskbröd skrevs upp på listan,klart betydligt billigare än här hemma. Dock var jag lite försiktig med min beställning,första gången jag beställde.Allt funkade som det skulle och det blir med all säkerhet fler gånger man kommer att jämföra och räkna på priserna.Karpfiskehobbyn är redan dyr som den är och kan man spara några kronor i ena ändan så kan man lägga till på den andra.
Jag blev trött på min gamla håv som hade spruckit upp i ena carbonröret till håvnätet och även nätet behöver överseende och sykunskaper.Den får ses över i vinter och blir en reservhåv.
Så det blev en ny 42" håv från Greys med spridarblock funktion,vilket ska underlätta monteringen.Funkar bra men tycker att även detta kunde varit i någon form av lättmetall istället för plast.Även om det var en dyrare håv så fanns här en fin summa pengar att spara till andra prylar genom att jämföra priser.Priset skiljer över 500 kr mellan Tyskland och England.

4 kommentarer:

  1. Flötena ser nice ut, köpte själv Kordas motsvarighet, är nöjd med dom.

    Det är alltså problem med backleadsen, köpte ett paket sådana nu i veckan och blev väldigt förvånad när jag kände på dom. Känns som dom kommer trilla av vid minsta lilla knyck eller ryck på linan. Lite väl dyrt för att vara engångs, dock bra för Korda för då kränger dom fler. ;)

    Vad är det för håv du har skaffat dig, ser ut till att vara hopvikbar. Går det att ta loss håvnätet med ur sockeln?

    SvaraRadera
  2. Limma kordas backleads i botten mellan gummit och blyet med snabblim. Då håller dem bättre. Sen är det meningen att dem ska komma av lätt om fisken går fast. Jag limmar alltid mina i botten och det hjälper. På så vis blir jag bara av med dem om fisken går fast. Likadant är det med blyet. Jag fiskar alltid med rubbern bara precis så hårt att minsta lilla knyck i skit så släpper det.

    SvaraRadera
  3. Flötena hade jag tänkt mig att använda till flytmete,tänkte prova mig på det.1 av 3 spön kan man ju testa nångång.

    Backleadsen hade jag med en förmåga att tappa bort 6 st under en ganska kort period.
    Verkligen en engångsprodukt från Korda.
    Förhoppningsvis har jag rådit bot på det genom en klick lim så de inte lossnar lika lätt.
    Risken att de ska fastna i stock o sten tror jag är liten och har man ändå fastnat med kroken eller en karp som snarat in sig så tror jag inte man bryr sig så mycket backleadsen.

    Greys landingnet med spridarblock
    Håvnätet tar du enkelt ur sockeln,sen har man även möjlighet att skruva av sockeln från håvskaftet.
    Håvskaftet är dock inte delbar som många andra håvskaft,men inget hinder då längden blir ca som delade spön.

    SvaraRadera
  4. Bra tips på backleadsen, skall fram med snabblimmet direkt :)

    Ok, då är håven som min Foxhåv då förutom spridarblocket.

    SvaraRadera