tisdag 17 augusti 2010

Rogivande mete

Igår var de grå molnen tätt hängandes över en och det kändes lite oroligt om man skulle ge sig ut eller inte.
Med facit i hand var det ett riktigt skönt väder och med tiden stack även solen fram bland molnen.
Jag hade inte någon ro efter att sett veckans prognos och var bara tvungen att ge mig ut för ett rogivande metepass.

Tre spön slängda i sjön,två av dem skötte sig själv på bottenmete medans bakom det tredje stod en ivrig flötesmetare.
En efter en landade jag småkarpar på brödbitar och flötet guppade ihärdigt.
Lite ytmäskning med brödbitar lockade även till sig kilos karpar men dessa var försiktigare.
Även gott om troligen årsyngel kunde siktas smått mumsandes på brödbitarna.

Helt oförberett stack flötet iväg och spöet bågna sig,nu var det något större än småttingarna på kroken.Jag lyckades få den nästan ända in vid kanten där den gjorde några shower för att sedan lämna kroken.
Det var en vacker radkarp med kämparglöd,säkert på 1-2 kilo.
Jag hade medvetet bytat till mindre krok för just småkarpen,troligen var det mitt fall på den större karpen.
Men jag är inte bitter,jag fick ju känna på adrenalinkicken och även om det inte var en karp på flera kilo så har dom oftast en starkt kämparvilja ändå.Ibland förvånar man sig av att en mindre karp kan ge en bättre fight än större.
Totalt lyckades jag meta upp 34 småkarpar,både speglar och fjäll.

Tyvärr blev det inget på bottenmetet och jag packade ihopa när det började skymma.
Visst var man sugen på en övernattning vid vattnet men tittar man ut genom fönstret idag så var det nog tur att man begav sig hemåt.
Det riktigt öser ner med regn.
Samtidigt hade det nog varit mysigt att sitta i sitt kryp in och vänta,hoppas på larmen ska börja tjuta.
Lite får man drömma sig bort i detta vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar