söndag 22 augusti 2010

Segt fiske men trevlig pratstund

Det blev ett lite segt fiske i lördags men istället fick jag en trevlig pratstund men mannen som skapat karpvattnet för några år sen.
Var över i ett vatten som bara hyser karp och kräftor,så nappar det är det fisk eller en hungrig kräfta som snarat in sig i linan.
Blev några timmar avverkade vid vattnet och såg några större karpar som listigt undvek mitt bete trots att de simmade nära.Brödet på ytan var intressantare än på kroken,inte är dom dumma inte.
14 småttingar på 8-15 cm blev det men dom var verkligen inte på hugget för att vara i denna dammen.

Närmare kvällen kom där även andra fiskare och smög i buskarna,dessa skulle dra upp kräftor visade det sig.Efter att de lämnat stället smög jag bort och kollade läget,visst lina ut och bur agnad med fisk.
Kort efter kom mannen som skapat karpvattnet och har jakträttigheterna i markerna runt omkring.
Det var ett år sedan sist vi sågs så det blev en trevlig pratstund men vi drog också upp en del om alla östlänningar som kommer hit för att fiska för sina matbehov,det går väl en djungeltelegraf menade han.
Det uppskattas inte,men heller inte mycket att göra åt det då den rättmäktiga ägaren inte har möjlighet till koll eller ett eget större intresse av vattnet.
Vi smög till buren o tömde den på kräftorna för inte skulle de plocka såna också tyckte vi.
Fick diskuterat fiske och även att där finns en damm till på ägarens mark.
Mannen har bra kontakt med ägaren så vi skulle kolla upp mina möjligheter av tillträde till den andra dammen.
Större damm och troligen ingen fisk inplanterad,möjlighet kanske kommer att finnas efter tillstånd att skapa ett karpbestånd.
Jag håller tummarna iallafall.

Nu föll skymningen på snabbt och det var dax för mig att packa ihopa,inga fler fiskar och heller inga planer på övernattning.
Vaksamt smög jag och gjorde en sista tömning av kräftburen,sen blev det linan ut.
Kan tänka mig hur frustrerade dom kände sig när buren med agnad fisk var borta,jag fick mig ett gott flin iallafall.
Inte ska dom komma hit till vattnet och lämna allehanda skräp efter sig och ovan på allt fiska ur både karp och kräftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar