söndag 8 augusti 2010

Inte karplös men karplöss


Ett återbesök i Badkarsdammen men denna gång ingen karp i sikte.
Det jäklandes svanparet med sina ungar var på hugget med att förstöra min fiskeplats med sitt herrans liv.Visst dom var där före mig men behöver inte förstöra min dag för det tyckte jag.
Det blev en sista mäskning då det börjat surna i hinkarna,denna gången blev det över så trots min frustration på svanarna så blev det även över till dem.

Jag tror jag ger upp fisket där för ett tag trots att där går några fina karpar.
Dels vill jag inte riskera att skada några nyfikna fåglar och samtidigt lämnar de mig ingen ro vid min plats.
Finns det inte fågel Round up?
Förhoppningsvis kan jag diskutera fram något positiv med ägarna och få en senare chans att lägga tid på vattnet för att inventera karparna.

Istället begav jag mig till en liten "pöl" där ägaren släppt småkarp.
Där går inga större skulle jag tro,2006 släpptes där 5 st fjällkarpar på ca 15-20 cm och där efter har några små fjäll och spegelkarpar till fått göra dem sällskap.
Blev välbemött av karparna när jag kom till pölen,några plask och en karp som gick vid ytan och skapade strömlinjeformade mönster.
Det serverades dom formfranska och det dröjde inte länge förrens där var några karpar som sörplade efter brödet vid kanterna.

Det var bara att slänga i flötmetet och kroken agnad med majs och bröd.Dröjde en stund och några försiktiga napp innan jag äntligen fick krokat en fin skapelse,en spegelkarp på ca 20 cm.
Tyvärr var det inte bara karpen jag fick upp utan några små besökandes aliens hade med fått smak på karpen.
Väl synliga som små tefat satt dessa blodsugande varelser,karplöss på sitt värddjur och irriterade.
Lite tråkig syn och tyvärr en svårbehandlad parasit i en sådan pöl av den storleken.
Karplöss är något som finns naturligt i en del vatten men just i mindre vatten kan det bli en mer explosionsartad utveckling av dessa.
Dock finns behandling som funkar bra om man har möjlighet att förvara karpen i mindre kar.
Karpen blir dock åter angripen om den släpps i samma vatten.
Parazin P eller Program är några av medlen som funkar mot karplöss men det skulle krävas en större mängd för att behandla en damm i denna storleken och det skulle även rubba övrigt liv av vatteninsekter och kräftor.

Efter att jag fått denna fina och annars välmående karp så blev det som förbytt i vattnet. Inte många plask eller fler napp,kanske hade denna karp varnat de övriga att där står en ivrig metare på land som försöker lura oss med bröd och majs.
Trots allt blev det en fin liten tröst efter Badkarsdammens besök och de för mig frustrerande svanarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar