lördag 7 juli 2012

Äventyr i hemmavattnet.

Härom dagen begav jag mig till hemmavattnet för att mäska men givetvis åkte spöna också med bland packningen.
Jag var dock inte riktigt taggad för att dra upp all utrustning och så var min tilltänkta fiskeplats upptagen av ett par andra nybörjande karpfiskare.
Vi hade en trevlig fiskekonversation och jag fick rapport om att dom fått upp en vacker linjär radkarp.
Det såg ut att vara samma eller liknade den radkarp som jag fick upp ur vattnet förra året,deras såg dock något större ut av bilden att tyda.
Jag fick dock poängtera att det är av stor vikt att använda någon form av landningsmatta för karpen.
Just karpen men även andra fiskar kan vara känsliga över att landas direkt på marken.
Deras skyddande slemhinna och känsliga skinn kan lätt skadas vid oaktsam hantering med infektioner som följd.
I värsta fall leder det till fiskens död.
Även användandet av håv saknades,just detta är också av vikt vid karpfiske oavsett storlek på fisken.
Man vet aldrig,när man minst anar det och har karpen vid strandkanten så gör den sina sista försök att rusa.
Det kan medföra brusten lina och onödigt lidande med krok för karpen,även skarp vass kan skada fisken.
Med en sluten håv om fisken så minimerar man risken för skada och ökar chansen att istället stolt få posera framför kameran med en rätt hanterad fisk.
Man får också tänka och hoppas att man åter kommer möta samma fisk i god kondition och några kg tyngre nästa gång.
Jag kommer ordna med så att där ligger en fiskvänligare matta än strandkanten och hoppas på att den kommer att nyttjas när det drillas upp karp.
Håv får dom själva stå för och jag hoppas att den kommer att användas för att minimera risken för skador på fisken.
Kanske får dom sin belöning i form av en stridig 10 kg + karp som man bara måste sluta håven om.

Nå väl till mitt eget fiske.
Jag valde en av vattnets svårare hörn och egentligen avstår jag gärna från att fiska på denna plats på grund av risken att sätta fisken bland grenar och rötter.
Varm vind låg idealiskt mot hörnan och man kunde se några mindre karpar böka i det grunda vattnet.
Var som sagt inte riktigt taggad för fisket och hade bara tänkt ägna mig någon timme åt det.
Lite bekväm av mig så plockade jag bara upp ett spö och lade ut en rig med Frolic.
Karparna var redan på plats och det dröjde inte många minuter förens jag hade en rusning och krokad karp,trodde jag.
Kunde bara skymta att det var en mindre karp,uppskattningsvis kring 40 cm som drog rätt in bland grenverket i vattnet.
Tyvärr lyckades jag inte styra upp rusningen så det vara bara att plocka av sig byxorna och vada ut bland grenarna.
Karpen hade "hoppat" av och istället satt linan och kroken i en gren.
Efter barfota äventyret så gav jag mig på ett försök till att locka upp nån fisk men efter ett tag jag fick se mig besegrad.
Jag hade väl lyckats skrämma iväg allt med min entre i vattnet.

Snart stundar det semestertider och jag planerar för revansch.
Ser dock ut att bli en grå och blöt början men förhoppningsvis hindrar det inte fisken att lockas till några smaskiga boilies,intet ont anandes om att snart ha en krok i munen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar