onsdag 11 juli 2012

Semester och några målfiskar uppe

Första veckan på semestern och det suger verkligen i tarmen efter karpfiske. Jag fick först förfrågan om att åka med en vän och fiska i en större sjö som hyser karp upp mot 20 kg. Tanken var att ta ett kvälls/nattpass ihopa men tyvärr hade jag fått en tid till annat som krockade med fisket. Nåväl,inte skulle jag bita mig i läppen för det. Vädret kändes riktigt karpigt och det blåste friskt,vad kunde hindra mig från suget att ta ett några timmars pass i hemmavattnet?
Sagt och gjort så begav jag mig,hade ju också ett mål att få upp några av dammens vackra spegelkarpar.
Till ca 18 tiden hade jag fått upp alla spön och mäskat klart,nu var det bara att vänta.



Under tiden jag pysslade med ett fjärde spö som var tänkt för ålfiske.
Typiskt nog hade jag glömt mask och hittade heller inga vid dammen så en mördarsnigel fick bli testbete i brist på annat.
2,5 timme hade nu nästan gått,på den snigelagnade kroken för ål hade jag små ryck som indikation på spötoppen och till slut föll snigeln en mört i smaken.
Det blev ingen mer fisk på snigeln efter det.
Kl 20:25 börjar det vråla i larmet,upp med spöet och fast fisk.
Efter en fantastisk förmåga att simma in bland dom andra linorna så var den äntligen omsluten av håven.
En mindre fjällkarp på 3,89 kg,fångad på en Nutrabait boilie.


I med kroken igen o bara vänta.
Kl 21:30 ylar det åter och jag greppar spöet med fast fisk.
Efter några trevliga rusningar och en allmänt bångstyrd karp för sin storlek så lyckas jag även landa denna.



Spegelkarpen vägde 3,20 kg och även den fångad på Nutrabait.
Spegelkarpen hade en vacker rad av fjäll på ena sidan,den andra sidan var lite mer oregelbundet mönstrad.


Det verkade som om jag hade kommit in i ett karprace,kl 22:35 rycker det åter i spötoppen och jag kan inte låta bli att njuta av larmets "sång".
Denna gång var det något större som verkligen gav mig ett karprace över dammen och efter minuter av kämpande så fick jag äntligen kommandot mot håven.
Vågen stannade på 6,16 kg,bete Nutrabait.


Och inte skulle det ta slut på karparnas födosök.
Ett av spöna hade jag agnat med en Shity Lobster pop up boilie.
Kl 23:25 kunde inte denna vackra radkarp stå emot frestelsen att plocka upp mitt bete.
Vågen stannade på 4,10 kg.


En härlig början på semestern och äntligen fick jag min revansch med att få upp några av vattnets vackra spegelkarpar.
Även radkarpen var ett av mina större mål.
Jag fick en vacker sådan förra året,också under semesterns första vecka (vilken slump).
Om det är samma radkarp från förra året som bara växt till sej eller någon av dammens andra radkarpar det vet jag inte.
Försöker dokumentera men ändå inte alltid lätt att få till bra foton dom gånger man fiskar själv vid vattnet.
Efter middnatt begav jag mig nöjt hemmåt efter att haft en fantastisk kväll och landat 4 karpar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar