tisdag 24 juli 2012

Kordas backleads

Efter ett x-antal tappade backleads från Korda så blev jag trött på att sponsra deras lysande uppfinning med att dessa lätt trillar av,en kassako för Korda.
Visst meningen är att dessa lätt ska gå av om man fastnar någonstans med linan men sannolikheten att detta händer känns inte stor med deras runda form.
Dom har en förmåga att trilla av när man vevar in tacklet eller drillar fisk.
I backleadens nedre del finns ett genomgående hål där gummit är ihoplimmat med tyngden.I detta satte jag en genomgående tunn ståltråd och eliminerade risken att tyngden lossnar.
Nästa problem var den lilla plastöglan som man sätter om linan.
Även denna sitter ganska löst fast i gummibiten som ska hålla den.
Där brände jag ett litet genomgående hål i plastbiten och satte även en bit ståltråd,som jag klippte av jäms med gummit.
Tillslut lade jag en bit krympslang över för att säkra att ståltråden stannar kvar.
Nu hoppas jag på att inte tappa fler backleads och att detta inte ska leda till besvär.
Jag använder mig av små sådana. 0,5 oz  = 14 gram,oftast behövs inte större.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar