lördag 28 juli 2012

Actionladdat karpfiske!

I onsdags bestämde jag och Christoffer,en nära bekant som också karpfiskar att vi skulle ta ett pass tillsammans och planerade för en natts fiske mellan torsdag och fredag.
Jag hade tänkt mig innan att ta ett nattpass i hemmavattnet men kände att det vore trevligare och lättare att vara två.
Hade förberett med någon dags mäskning innan vårt planerade fiske.
Christoffer och jag har känt varandra sedan tidigare så det skulle bli trevligt att få tid till karpfiske tillsammans.

Vi hade bestämt att mötas upp innan och snacka lite skitfiske över en pizza och det skulle smaka tyckte Christoffer efter bilresan ner.
Eftersom vi skulle starta fisket sen eftermiddag och bege oss hem tidig förmiddag så stod vi oss mätta på pizzan hela kvällen.
Planen var att övernatta enkelt och primitivt så jag hade endast karpsängen med mig.
Christoffer var något bekvämare än mig och skulle övernatta i bagaget på sin kombi.

Väl på plats så bestämde var vi skulle fiska och jag lät Christoffer välja plats,vilket senare skulle visa sig vara ett klockrent val.
Innan vi började förbereda all utrustning så mäskade vi av området med boilies och partiklar och lät sedan vattnet vila innan vi fått klart alla spöna.

Jag var lite ivrigare att få ut mina tackel medans Christoffer tog det lite lugnare.
När väl allt var på plats så lutade vi oss tillbaka och bara njöt bakom spöna av omgivningen.
Där var gott om aktivitet och redan när vi kom så såg vi några stycken solandes karpar på våra fiskeplatser.
Och det dröjde inte länge förens vi hade några enstaka pip på larmen och jag lyckades även missa ett run där karpen klev av kroken.

Under tiden som vi sitter ner i våra tillbakalutade stolar så kommer en man ner som var ute med sin hund och växlade några ord med oss.
Han tyckte vårt fiske såg avancerat ut och berättade att även han fiskat mycket i sina yngre dagar.
Klockan var nu kring 20:30 och vi hade ett trevligt samtal med mannen,en kvart senare brakar "helvetet" loss.
Klockan ca 20:45 vrålar det om Christoffers larm och linan bara rusar ur rullen.
Greppar spöet och fast fisk.
När väl fisken är landad och precis avkrokad på mattan så börjar det åter tjuta i larmet.
Andra spöet upp i ett ryck och fast fisk.
Klockan är nu 20:55 och stressigt värre då vi inte hunnit väga och fotografera den första fisken.
Under tiden som Christoffer kämpade med sin andra fisk så höll jag den första fisken lugn på mattan och sköljde den med vatten.
Mannen som var kvar tappade nästan hakan,tog några kort och önskade oss ett fortsatt trevligt fiske.



Kan man bli gladare än så här?
Christoffers livs första spegelkarp då han tidigare bara fightas med fjällkarpar i dom trakterna han bor.
Denna vägde 6860 gram.


Dubbel lycka,väl omsluten av håven skulle det visa sig att han fått upp sin andra spegelkarp på 10 minuters mellanrum från att den första fisken högg.
Vikt 5370 gram.


Som om det inte skulle vara nog.
När vi väl fått fotograferat och återsläppt dom första karparna så hade Christoffer bara ett spö kvar i vattnet och vi hör bara hur rullen knarrar och det åter drar iväg.
Då är klockan nästan 21:10 och åter dags för en tredje drillning.
Vi bara skakade på huvudet,helt sinnessjukt actionladdat karpfiske.
Tre spön och tre fiskar på mindre än en halvtimme.
Christoffer hade verkligen fått upp ångan när det gäller karpfisket.
 Nära kanten kunde vi se en tredje spegelkarp innan den fick komma upp på mattan för närmare granskning.
Vågen stannade på 7400 gram.

Skulle det fortsätta så?


Under kvällen hade vi också ett "kungligt" besök,kanske en prins.
Vi hade hoppats på en prinsessa.
En groda som sökte skydd från kvällssolen i ett par foppatofflor.
Efter tredje fisken lugnade sig åter fisket,jag hade inte mycket aktivitet kring mina beten mer än enstaka pip på ena spöet som inte gav sig.
Bestämde mig för att veva upp och fast var en sutare.
Åter tillbakalutade i våra stolar,ännu mätta från pizzan men törstiga efter att fått svettas i den riktiga sommarhettan med några vackra karpar landade.
Strax efter midnatt kröp vi till kojs.


Klockan 4:40 väcks jag av min väns larm,rusar upp och greppar spöet då Christoffer inte hunnit upp och ur sitt bagage.
Men så snart han är på benen så överlåter jag drillningen till honom.
Morgonpigga var vi inte men adrenalinet fick oss att vakna till ordentligt.
Även denna fisk styrdes in mot mattan och kunde vägas till 5050 gram.

In på morgontimmarna fick jag mitt andra run,lyfte spöet och det kändes verkligen stumt men tyvärr klev denna fisk av.
Attans tänkte jag efter att bara haft två riktiga run under hela fisket och så kliver dessa av.
Men jag var glad för Christoffers actionfyllda fiske,ett verkligen lyckat fiske med en rejäl dos spegelkarpar.
Jag var säker på att vi skulle syna någon fjällkarp på detta pass men så blev det icke.

Efter ett tidigt uppvaknande och frukost därefter så beslöt vi att sakta börja packa ihopa vår utrustning.
Solen gassade på och man såg några karpar som kom upp mot ytan för att sola eller bara stryka omkring.

Det blev ingen karp för mig denna gången men jag hade en trevlig kväll,natt.


Vi lämnade vattnet tidig förmiddag och beslöt oss för att detta måste vi upprepa inom snart framtid.

Christoffer får köpa en trisslott nu efter att fått sitt livs första spegelkarp som totalt slutade med fyra stycken och en missad.




2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ingen av er skriver om var har de fiskat.Är det hemligt för att ingen annan ska kunna fiska där?

    SvaraRadera
  2. Det är ett privat vatten och där ägaren inte vill ha en massa ovälkomna fiskare.
    Jag respekterar och förstår ägaren som sköter vattnet,därför ingen mer info.

    SvaraRadera