torsdag 19 juli 2012

3 nätters karpsemester

I söndags 15/7-12 drog jag iväg mot Blekinge för 3-nätters karpfiske och semester från cilivisationen.
Jag hade sett fram emot detta att inte ha någon vardag att passa trots att det är semester så finns ju alltid en massa måsten när man är hemma.
Väl på framme så såg jag att den plats jag hade tänkt mig testa denna gången var upptagen så jag fick välja en annan som tidigare gett mig gott resultat.


I en skön och avkopplande miljö skulle jag äntligen få testa mitt nya JRC Stealth brolly för längre fiskepass.
När allt väl var uppe,tacklen på plats så lutade jag mig bekvämt tillbaka i stolen men fjärrkontrollen till min baitboat och mäskade upp mot vassen där jag lagt ut mina beten.
Hela söndagen resulterade i blankt fiske.


Men så kl 06:00 på måndag morgon fick jag ett barskt uppvaknande av att larmet vrålade.
Yrvaket var det bara att slita sig upp ur sovsäcken med klistriga ögonlock.
Efter en härligt fight,för då det är en prima kondition på dessa karpar så kunde jag landa den på mattan.
Vågen stannade på 5,90 kg och tagen på en för mig nytt testat bete med en säregen god doft.
Mistral Rosehip 20 mm föll denna vackra karp i smaken.

Resten av morgonen förlöpte lungt utan några fler karpkänningar på spöna.


Kl 15:55 rycker det åter till i ett av spöna och drar iväg.
Ännu en härlig fight resulterar i en karp på 8,67 kg.
Denna nappade på en Nutrabait pineapple & N-butyric 20 mm boilie.
Ett bete som jag därefter hade några missade run på.
Resten av måndagen och natten förlöpte utan några hugg.


Anton,en trevlig prick som jag bara tidigare träffat en kort tid satt också vid vattnet från lördag-tisdag.
En mycket trevlig och jordnära karpfiskare som jag gärna träffar fler gånger vid vattnet.


Han såg lite trött och hängig ut under ögonen efter en natts batalj men ack så glad ändå.
Nattens fångst resulterade i nytt PB för Anton på 16,1 kg.
Också det ett nytt dammrekord.
En riktigt välgödd karp som skapade mjölksyra i armarna.


Här får skönheten åter sin frihet tillbaka.
Anton lämnade nöjd dammen under tisdagen och jag beslöt mig då för att byta och prova den plats jag hade tänkt mig vi ankomsten.
Efter svett och pustande var jag äntligen klar med min flytt av all utrustning.
Klockan var tidig eftermiddag och inte förrens kl 16:35 drog det åter lina från spöna.
Landad och vägd till 6,67 kg.
Tagen på en 20 mm räkboilie som fått ligga och lukta till sig i kryddig räkpasta.
Resten av tisdagen var det tyst i larmen och jag förbereder inför natten genom att agna om och köra ut några kilo pellets på dom platser som gett gott resultat tidigare.

Onsdagen 18/7-12
Blev den dag med bäst resultat av antal landade fiskar under dessa dagar.
När jag sov som bäst kl 01:45 så drar det iväg.
Det tog sekunder att slita sig ur sovsäcken och greppa spöet,för säkerhetsskull hade jag ställt baitrunnern på ganska trögt för att få mer chans och tid på mig att slippa en rusning in mot all vass.
Det blev ett kort besök för karpen ovan ytan,väl landad så uppskattade jag den till 2,5-3 kg.
Tagen på Nutrabaits pineapple - 20 mm.

Åter tillbaka i sängs för lite behövlig sömn.

Kl 07:00 dax igen att stiga ur sängen och förbli uppe.
Landad karp på ca 2,5-3 kg,bete Mainline -Opal
Kl 07:45.Vikt ca 2,5-3 kg.Opal
Kl 08:00.En något större än förregående landade fiskar,uppskattningsvis mot 4 kg.Opal.

Det var sista dagen på mitt karppass i denna dammen och efter att landat den sista karpen så packade jag ihopa för denna gången och begav mig nöjt hemåt efter 7 st landade karpar.
Jag hade lite förhoppningar om att slå mitt PB på 11,4 kg,det blev inte så.
Men jag lämnade vattnet ännu en gång berikad med nya och trevliga upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar