torsdag 30 juni 2011

Östra Dammen

Nyss hemkommen från en natt vid Östra Dammen.Min mäskade plats var tyvärr upptagen av dessa små kära svanungarna och deras föräldrar.

Men som tur var begav dom sig iväg en sväng runt om dammen.

Jag valde en ganska ofiskad hörna i en grundare vik.Har tidigare sett några karpar visa sig vid ytan på platsen.
Mitt bo inför natten var ganska primitivt utan tak men helt utan lyx var jag inte.
Fick provat min Daiwa Infinity Deluxe bedchair ut i det fria och det är andra gången jag sover i en karpsäng.
Vilken skillnad! Betydligt bekvämare än tidigare luftmadrasser som har en tendens till att läcka luft och bli "sumpiga".
Nu till fisket då, jag anlände till vattnet vid 21 tiden.Kändes lite sent då man gärna vill rigga upp tidigare och även mäska platsen ytterliggare med partiklar och några få boilies,för att sedan låta vattnet vila lite från allt väsen man för med sig.

Just när jag höll på kom en annan trevlig karpfiskare förbi och växlade några ord samt erbjöd sitt sällskap,jag hade redan fått upp det mesta och där var bara plats för en på detta swim så jag flyttade ogärna på allt igen.

Resten av kvällen fram till midnatt fortlöpte lungt,där var något enstaka pip i larmet men icke någon karp som kände för en run.

Något som hördes desto mer var trafiken runt om,det var ju onsdag och vad det innebär med alla onsdagsträffar.
En del vrålande ljud fick mig att längta tillbaka att sitta på en superbike,men det var nog lugnast att jag ägnade mig åt karpfisket medans hojen stod i garaget denna onsdag.

Myggen härjade också vilt runt dammen och tillfälligt hjälpte myggmedel samt myggspiral som ger ifrån sig en osande lukt.

Framåt morgonen visade sig en karp strax utanför vart jag lagt ut mina riggar och även larmet gav ifrån sig några pip i rad.Då for adrenalinet på topp och förväntningarna var stora men icke.

09:00 gav jag upp och började smått packa ihopa,åter besegrad av karparna i Östra.

Men jag ger inte upp så lätt och ser gärna fram mot ett tillfälligt omslag med blåst och regn för att åter utmanna karparna i dammen.



3 kommentarer:

  1. En fin plats du fiska på. Min gamla favorit plats:-) Alltid ledig om ingen sitter på roten och fiskar in mot kanten. Brukar lägga mina tackel i mitten mellan där jag sitter och mot vassruggarna på andra sidan samt en meter ut från ruggen. Precis på kanten :-) Själv ska jag ut och börja mäska upp roten till mitt nästa pass med tösen :-) 12-14 Juni tänkte vi försöka se om en lite större individ vill komma upp. Hade varit kul med en liten ökning av mitt PB nu. Börjar mäska nästa vecka när en kompis sticker därifrån. Han mäskar där nu.. Kolla nästa gång läget på botten där så ska du se så mycket musslor där är mitt i den viken. Det var det förr i alla fall...

    SvaraRadera
  2. Jepp håller med,platsen är riktigt fin dock lite störigt med trädet som är lite ivägen.Platsen kunde varit lite mer öppen utan trädet och då hade man haft lite lättare att välja var man vill kasta ut rigen.
    Tyvärr gick svanarna in där ett antal gånger och även andra sjöfåglar hade förmåga att dyka runt på platsen vilket jag tror kan störa karpen.
    Jag kastade ena mot vassruggen,andra närmare mot myningen av bäcken och tredje en bit ut till vänster i dammen.
    Körde två spö med Trigga pinapple och ett med majs boile.
    Tyvärr heldött.
    Idag är det lite väderomslag och blåser friskare,känns som karpigt väder.Tror det skulle varit så igår o natten till idag så hade det kanske ökat chansen för att få nån karp.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om trädet. Tänk även på att till höger är där ett litet träd som växer ner i vattnet.Vid vassruggekanten ligger där oxå någon gammal stock eller två. Gäller att pressa dem ordentligt från denna platsen. Dem vill alltid in till bråtet längs dessa kanterna. Tror att man kan fiska till höger ifrån denna platsen oxå. Om inte vassen har fått växa upp igen efter vintern. Ha de gutt så länge...

    SvaraRadera