måndag 6 juni 2011

2:a på Rögle CARP MATCH

Lördag till söndag 4-5 juni var det arrangerad karptävling i Rögledammar av Sportfiskegiganten,med fina priser i potten.
Jag var inte sen att anmäla mig till min livs första karptävling.
Efter att ha lusläst information om dammarna och fått tips om hur man ska bedriva fisket i dammen så var det bara att hoppas och tro på sig själv trots att man inte har någon större erfarenhet av karpfisket.

Samling kl 11:30 vid vattnet och utlottning av platserna,totalt var vi 13 deltagare.
En kort genomgång och sen var det att knalla iväg till sina platser och rigga upp spöna.
Startskottet gick av kl 13:00 och inte en minut tidigare fick spöna vara i.
Jag lyckades knipa en plats där karparna syntes aktiva vid ytan under dagtid.
Hela gäng på 5-10 karpar strök kring vid mitt och grannens swim.

En laddning med partiklar och krossade boilies kändes rätt.
Nytt för mig var fiske med feeder metoden och några smaksatta pop up majskorn.

När väl spöna var på plats så kändes det som den största ivern var över och nu hade man ro för att ta tag i den övriga utrustningen,tält osv skulle upp.

13 st aktivt tävlande karpfiskare och 2 st spön per man med valfri metod.
Vädret kunde inte bli bättre,strålande sol och hetta.Precis sådant väder man trivs i och vill vistas ute i.
Tyvärr var det tydligen inte rätt väder för karpfiske,totalt 26 fiskande spö och timmarna gick resultatlösa trots många synliga karpar.
Eftermiddagen,kvällen och natten fortlöpte lungt utan ett enda hugg.

Upp med spöna,in med agnet och ut igen.Man såg desperationen bland metarna och själv var man en av dom som frekvent provade sig fram att byta beten och metoder.
Känns som om man gick igenom hela registret beten.

05:35 tjöt det hos grannen till vänster om mig,Niclas fightade upp en vacker 6,41 kg fjällkarp
och tog där ledningen med tävlingens första karp.Som också senare visade sig vara tävlingens största.
Niclas hade även under förmiddagen landat 3 st fina braxar men dessa räknades inte till tävlingen.
Metoden han använde sig av var några majskorn.

12:20 hörde jag ett vrål och det var Alexanders tur att fighta tävlingens 2:a karp,också det en fjällkarp på 4,52 kg tagen på Octopus boilie.

Där rök min chans och lilla dröm om att få stå på prispallen tänkte jag,det är klart man har tävlingsinstinkt och gör allt för att försöka lura upp en karp.Chansen fanns där ju fortfarande även om det såg mörkt ut.Så lite fisk på ett dygn på så många spön.

Klockan började ticka mot 15:00,tiden då tävlingen skulle avslutas.
Desperat gjorde jag mitt sista försök att agna om båda spöna med smaksatt majs och kastade ut.
Ett i mitten av dammen och ett närmare kanten.

Jag hade gett upp hoppet och börjat så smått packa ihopa all utrustning.

Rätt som det var såg jag hur det ryckte i ena spöet,va fasen inte ett ljud från larmet.
Jag hade lyckats klanta till det men det spelade ingen roll för jag hade fisk och minuterna var på deadline för tävlingens avslut.
Stirrig som man var så lyckades fisken dra in i kanten och stannade där,troligen var den fast i något men inte svårare än att jag kunde greppa håven och stolt håva in tävlingens tredje karp.

Hade inget begrepp om tiden så jag skrek till min granne om denna räknas och slängde mig snabbt på luren till tävlingsansvarig.
Kl 14:57 ringde jag upp och kl 14:59 tog Kevin emot samtalet.
Det var som en skänk från ovan,på det berömda som man brukar säga och nu var jag också med i gamet.Helt otroligt osannolikt var min tanke.
Kort efter så hör jag signalen för tävlingens slut.
Minuterna innan Kevin kom fram för bedömning kändes som eviga.

Jag hade fått upp tävlingens sista och enda spegelkarp och den visade sig väga 5,42 kg.
Nu var jag med på prispallen och eftersom den vägde mer än karp nr 2 som var fångad tidigare så placerade jag mig som 2:a i tävlingen.

Poseringen är enligt mig inte den bästa,jag behöver få upp karp lite oftare och träna på att få bort fingrarna samt ha rakare hållning av fisken.Inte alltid lätt då man så fort så möjligt vill återsätta karpen i sitt rätta element utan att fisken tar skada och bryr mig mindre om att bilderna blir perfekta.

Fox säng,5 kg boilies ,8 kg pellets,Korda rig lina samt boken Behind The Rods,de 2 sistnämda följde med som bonus och kommer väl tillhands,speciellt boken då karppassen kan bli långa.

Priser
1:a pris 5000 kr samt betesprodukter från Nutrabait
2:a pris Fox Warrior Bedchair samt betesprodukter från Nutrabaits
3:a pris Fox FX Barrow Bag samt betesprodukter från Nutrabaits
Störst karp: Fox Warrior Chair
Utlottningspris: Hemligt - Det var 9 kg boilies från Starbaits

Ett stort tack till Kevin Möller på Sportfiskegiganten.se som var arrangör.Hampus som var medhjälpare.Nils som förverkligade tävlingen samt hjälpte till.

Jag kommer med all säkerhet trots vid detta tillfälle tuffa fisket i Rögle dammar lägga något pass till där.
Fast det blir nog vid svalare väder,troligen var fisken upptagen med lek eller så var det den tryckande värmen som gjorde dom mindre benägna att hugga.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar