onsdag 22 juni 2011

Otrolig början på semestern.

Åter bakom spöna,samma vatten och plats två dagar i rad.
Jag började med att mäska och efter det i lugn och ro rigga upp alla spöna.
Och som vanligt gjorde jag en entre med ett himla väsen från tunga mäskbollar och Frolic.
Denna gången agnade jag alla 3 spöna med några smaksatta majskorn.
Ca 30 minuter efter att jag mäskat syntes aktivitet på platsen.
Allt var nu på plats och det var bara att invänta dom "magiska" ljuden från larmen.
Kl var ca 20:00 när jag kunde luta mig tillbaka och vänta.
Det dröjde inte länge förrän jag hade några enstaka pip på mittenspöet och så fortsatte det samt att det ryckte i spötoppen.
Bestämde mig för att veva upp och kvällens första fisk var krokad,en förskrämd liten mört hade gapat över för mycket.

Ute i vattnet liknande det ett kokande kärl,det bubblade överallt från botten på min mäskade plats och då och då gav larmen ifrån sig enstaka ljud.
Vid 22:00 tiden gav vänsterspöet liv ifrån sig och rullen sprutar ut av lina,larmet tjuter precis som man vill höra det.
Snabbt greppar jag tag i spöet men tyvärr inget motstånd,ingen korkad fisk.

Tiden tickar och närmar sig 23:30,då sker det jag väntat på och larmet på vänsterspöet ylar nästan öronbedövande.
Tar tag i spöet och känner denna gången att det är något större.Skulle det vara en sutare eller karp? Fisken kämpade på bra och efter några rusningar in i vassen fick jag loss den mot håven.
Det var nu mörkt och inte förrän fisken var i håven kunde jag i lampans sken se att det var en vacker fjällkarp som fallit för mina majskorn.
Vilken tur,dagen innan hade jag fått en spegelkarp i samma vatten.
Direkt när jag såg karpen visste jag att det var ett för mig nytt personligt rekord på fjällkarp.
Vågen stannade på 4,31 kg.
Efter en snabb fotografering släpptes åter fisken i sin rätta miljö.

Nu var jag nöjd med kvällen och packade ihop utrustningen.
Karp 2 dagar i sträck,vilken härlig början på semestern.

Nu ska jag låta vattnet vila några dagar.
Där finns hushållssysslor som ska göras och vi närmar oss också midsommar.
Under tiden ska jag forstätta mäska upp ett nytt vatten.Tanken var att jag skulle lägga 1-2 nätter där denna veckan men ibland blir det inte som man tänkt sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar