tisdag 21 juni 2011

Vacker radkarp och otroligt fiske.

Jag kunde inte hålla mig hemma trots att det fläktade friskt,så igår måndag bar det åter iväg mot vattnet.
Egentligen hade jag tänkt mig att överlista några sutare och tog därför bara med ett enklare spö.
Något som senare skulle visa sig vara dumt.
Min tanke var att fiska med enkelt bottenmete,löpande tyngd och en rig med några majskorn.

Det kändes inte så skönt att sitta och fiska i motvinden med det var något som sa mig att det var ett bra karpväder.
Med ett himla väsen och plaskandes vid den tilltänkta fiskeplatsen skickade jag ut en större mängd partiklar innan jag började mitt fiske.
Här kommer ingen fisk tänkte jag efter mitt väsen men bara 30 minuter senare började det bubbla kring den mäskade platsen.Tidigare en bra plats för sutare men även karp har visat sig i form av "rullningar" på ytan.

Jag hade anlänt platsen vid ca 19:00.Där var mycket aktivitet bland fiskarna och några enstaka försiktiga tjut gavs ifrån larmet men ingen fisk krokad.

Kl 20:40 drar det iväg och det vrålar om larmet.Efter en kort fight går fisken in bland vasen nära kanten så det vara bara till att greppa om håven och stolt håva in denna vackra radkarp.
Tyvärr hade jag ingen våg med mig men skulle uppskatta fisken till 2,5-3 kg.

Åter agnat med några smaksatta majskorn så dröjde det inte länge föräns jag åter fick ett run men tyvärr ingen krokad fisk.

Undertiden får man också vara med om lustiga händelser när man är nära naturen.En svart näbbmus kilade raskt förbi mina fötter.Det är alltid trevligt att se allehanda djur som inte annars visar sig så ofta.

Det började skymma och min tanke var att bara ägna någon timme vid vattnet så kl 22:30 tänkte jag packa ihopa och bege mig hem.

22:20 händer det otroliga,larmet ylar och jag hinner inte ens greppa spöet föräns det for av banksticksen och ner i vattnet.
Jag fick greppa håven för att få in spöet från vassen och började veva på.
Inget motstånd,linan (Adrena-line) hade gått av.
Det här var något stort då det visade sig när jag skulle packa ihopa att den ena banksticken som larmet satt på hade krökt sig av fiskens kraft.

Nu maler det i mitt huvud,var det ytterliggare en karp eller en stor sutare? Klarar den sig med kroken i munnen?
Tur i oturen var att jag fiskade med en löpande tyngd så den har gått i sjön och belastar inte fisken.
Nu har jag troligen också hittat rätt bland betena i det vattnet,vanligt eller smaksatt majs är det som oftast funkar i dom flesta vatten.
De få karpar jag fångat i år ha enbart varit på majs.
Det återstår och se om jag har rätt,nästa gång kommer jag med det tunga artilleriet 3 st fulladdade spön.

Gissa om karpfiskt är beroendeframkallande.Jag vill åter ut men det är inte alltid så populärt här hemma att man har sådant drag till något dyhål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar