måndag 20 juni 2011

Förberedelser

Tidig semester på gott och ont,med karpfiske i planerna.
Håller på att förbereder inför 1-2 dygns fiske i ett ofiskat vatten.Jag vet inte riktigt vad vattnet har att leverera och om karparna kommer att gå på några "bakade" boilies.
Vet heller inte vilka mängder karp där simmar så det lär bli en spännande utmaning.
Vattnet är iallafall helt perfekt och idealiskt för karp så förhoppningar på närkontakt finns men man ska ju inte känna sig besviken om där inte landas något på mattan.
Dom är trots allt listiga och luras inte så lätt som man skulle önska.

Jag försöker dock övertyga dom med att jag kommer med goda avsikter och har erbjudit både boilies,Frolic och partiklar.Någon godbit ska dom nog allt hitta och min krok förstås när det väl blir dax att blöta spöna.

Vädret känns lite oroande,något svalare och kraftig vind tror jag gynnar fisket och syresätter vattnet bättre.Regn är jag dock mindre förtjust i även om det kan ha sin charm när man ligger i sitt tält och hör hur dropparna slår mot tältduken.
Det är alltid mindre trevligt att packa ihopa sin utrustning efter eller under regn då det mesta är blött och platsen hemma för att hänga upp tillexempel tält är inte den bästa.

Dilemmat brukar också vara vad man ska agna riggen med för bete.Givetvis något av det man mäskat med låter lämpligt men samtidigt i ett ofiskat vatten känns det som ett lotteri.
Kanske till och med en maggotclip med lite maggot och mask skulle vara ett bättre och naturligare val för karpen.
1-2 mäskningar till sen är det tänkt att utmana fisken i vattnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar