onsdag 13 oktober 2010

Tredje gången gillt......näää

Tredje gången gillt lyder talesättet men inte ska man tro på det.
Med nysmorda och rengjorda rullar var det bara en ny lina som också skulle på inför nästa spontana fiskepass.
Valet av lina blev denna gång Kordas - ADRENA-LINE , 0,35 mm.

Jag var bara tvungen att testa dom nysmorda rullarna och linan,så Östra Dammen fick stå till tjänst för ett spännande karppass.
Puh! Jag är glad över att jag investerade i en kärra,det underlättar avsevärt hanteringen av all utrustning man ska ha med sig - "halva huset" känns det som ibland.
Framåt kvällen var jag framme vid dammen och det gick snabbt att rigga upp allt innan det började skymma.
Spöna agnades med Trigga boilie samt whisky boilie och det dröjde inte länge förrän det pep till i larmet,bara någon nyfiken fisk som naffsade på betet. Så fortsatte det 5-6 gånger vid olika tillfällen under passet,något frustrerande att vakna upp med adrenalinet rusandes för att bara höra ett enstaka blepppp från larmet.
Det skulle bli kallt under natten,natten innan hade haft frost.Trots smygande rå kyla under kvällen så frös jag inte ett öre under natten. Trakker 365 säcken höll värmen väl.
Lite värre var det med husrummet då jag tog mini tältet denna gången,något trångt och säkert på gränsen till cellskräck för känsliga.
Natten fortlöpte med dom enstaka blepen och morgonen närmade sig.
Vilken härlig trollsk stämning det var över hela dammen med tät dimma.Ett verkligt naturskådespel och så avkopplande skönt.
Jag hade hoppas på morgontimmarna men även dessa fortlöpte snabbt utan någon karp i sikte.
Vid middagstid var det dags att packa ihopa och åter känna sig besegrad av karparna i Östra dammen.
Där var iallafall enstaka liv i vattnet men nog mest småfisk då jag denna gången inte såg en enda karprullning vid ytan.
Jag börjar bli skeptisk till karparnas födointag så här års,det gäller nog att pricka in rätt tajming när de söker sin föda.
För karparna hemma i våra trädgårdsdammar är inte alls lika på hugget som de är på våren och hela sommaren,då är de ena matsvin till att äta.

Sist men inte helt oviktigt,jag vet hur trist det låter att städa upp efter andra besökare kring fiskevattnen.Men i väntan på den där magiska stunden då det tjuter i larmen kan man ägna lite tid åt att fylla upp sin egen sop-påse.
Det är skrämmande vad man hittar,diverse majsburkar,ciggförpackningar,plast och en lina som såg ut att komma från någon som tror att där går Blue Marlin's i dammen.
Någon så tjock fiskelina har jag aldrig tidigare skådat slängd vid sötvatten.
Tänk också på att allt vårt skräp kan skada djurliv som tex fåglar som kan sno sig i linorna.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig Peter. Hatar svin som kan ta med sig skiten ut men inte tillbaks. Svårt? Nä. Bara att packa ur sin matkasse och äta upp innehållet för att sen packa ner skiten i samma kasse igen. Tror till och med att soptunnan står kvar vid stora parkeringen. Brukar själv städa undan när jag kommer fram till ett swim. Man vill ju ha det fint och snyggt runtomkring sig. Inte snubbla i mörkret på någon flaska eller majsburk ;-)
    Ge inte upp om höstkarparna än. Dem äter året runt :-) Men det gäller att hitta dem.

    MVH

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Japp det stora soptunnan står överfull på parkeringen och massa skit runt om,vart fasen är kommunen,inte gör dom sitt jobb inte.
    En höst karp vore fint att dra upp men tydligen inte det lättaste ur Östra.
    Och så ska tiden oxå räcka till samt ett positivt suck hemifrån så man får ge sig ut på ett karppass.

    SvaraRadera