tisdag 5 oktober 2010

Ny rulle

Som tröst efter två blankpass i Östra Dammen så måste man bara uppdatera sig och det blev en direktfärd till Fiskekompaniet efter avslutat karppass.
Jag var kluven på vad jag skulle välja för rulle men tidigare nöjd med mina äldre Shimano 8000 rullar och de har funkat väl att landa karp med i våra svenska vatten.
Egentligen ville jag denna gång köpa en Shimano XT 10000 RA rulle men dessa var slut eller fanns inte hemma i 2010 års modell.Kanske är,var det storhetsvansinnet som ville välja 10000 rullen.
Så det blev en ny Shimano XT 8000 RA rulle och fick även passat på att handla på REA tillfället + lite prut ovan på det så gick jag nöjd ifrån butiken.
Kikade även på rullen i England men med frakt så rörde det sig bara om 200-300 kr skillnad.
Då köper jag den hellre hemma i Sverige och får eventuella garantiåtgärder här.
Det ska förhoppningsvis inte vara några problem med rullarna,mina gamla rullar har spunnit på i många år nu.
Och i år ska de få översyn i form av rengöring,smörjning och givetvis ett linbyte också.


Bilden ljuger något,rullen är härligt grönglitter-skimrande i lacken.Kanske lite pimp men det är inte med utseendet man fiskar.
Nu är jag på rätt väg,har bara fiskat med två spön så uppdatering är sakterligen på väg.
Chansen ökar ju något att ha ett tredje agn presenterat för de listiga karparna.
Så nu är det bara nytt spö och spöbag som behövs,småplocket runt om har jag redan liggandes på vänt.

3 kommentarer:

  1. Om du tror att det slutar vid en spöbag och ett nytt spö så får du gissa igen ;-) Det trodde jag oxå :-) Men nu är man klokare och inser att det aldrig slutar :-)

    Lycka till i jakten på spö...

    MVH
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Det du säger är alldeles sant,man försöker hålla det lite men det där hålla blir till jag måste bara och så är man inne i karusellen.
    Jag har bestämt mig för ett 3,00 spö iallafall och det jag vill ha kostar ca 2009 kr med dagens kurs på euron.Lite mycket pengar kanske men jag är sugen på testa detta spö av märket Ehmans - air cut - handgjort spö.
    Här är en länk:
    http://www.ehmannsfishing.co.uk/40.html
    Kommer dock beställa spöet från Tyskland när jag väl bestämt mig.

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut. Men när du sen efter några kvällar lägger det på din pod med dem 2 andra så kommer du säkert vilja ha 2 likadan till. Annars matchar dem inte varandra ;-) Eller är det bara jag som är sån? ;-)

    Ge inte upp om Östra än. Dags att plocka fram ditt fian tält nu och mysa i höstmörkret ju. Nu är dem på hugget ju. Ska dem va i alla fall. Snart kommer vintern ju och då är det inte lika gott om mat för dem. Gäller ju att späcka på sig inför helvetet som kallas snö och is :-)

    Ha det gott Peter.

    SvaraRadera