söndag 31 oktober 2010

Damm 1

Jag har bestämt mig för att under några lediga dagar från jobbet ägna tid åt karpfiske i fyra dammar.
Kommer att ägna mig åt dagtidspass på några timmar vid varje vatten.
Lite helgavkoppling och jag ägnade ca 3 timmar med spöna agnade i vattnet.
Denna gången var det vid hemmavattnet,en privat damm.
Kanske för få timmar men jag hade också hoppats på en soligare vinterdag,även om solen stundtals tittade fram så tog molnen till sist överhand.Kanske inte det mest optimala karpvädret.

I väntans tider efter uteblivna napp fick jag ägna mig lite åt fotografering av vinterns alla vackra färger.
Vassen som annars är spirandes grön om sommarn är nu torr och brun men det har sin charm det också.
Vattnet börjar klarna nu under vintern och bottenvegetationen börjar träda fram.
Presentationen av betena blir väl synliga och här gäller det att dölja allt som kan förena fara för karpen med en väl kamoflerad rig.
Läs av ditt vatten,kolla botten och anpassa dina riggar efter det.
Tyvärr blev det ett riktigt bottennapp denna gången,inte en enda karp som ville lockas till mina smaskigt dippade boilies.Valet var Nash whiskey och Dynabite monster crab,toppat med en liten popup i octopus smak.
Jag hade inte förmäskat i detta vatten vilket jag tror i måttlig mängd hade haft ett positivare utslag,tro och hoppas får man iallafall.
Där var inte mycket aktivitet på vattnet,en misstänkt karp som bröt ytmönstret,fåglar och en groda som man tycker borde ligga i dvala så här års tog sig ett dopp.

2 kommentarer:

  1. Var är karpen? ;)
    Har fullt upp med hus och flytt nu så lite osäker när jag kan klämma in lite karpfiske men vi hörs av.

    SvaraRadera
  2. Det undrar jag med,verkar som dom gått ner i nån djuphåla o trycker...suck!
    Lite taskigt väder,troligen hinner jag inte med mitt mål att fiska i 3-4 dammar under min ledighet.
    Sitter inte så gärna i regn och blåst.
    Det har gått fort nu,löven bara faller av träden.
    Nu har vi en vädermässigt tråkig årstid att se fram mot.

    SvaraRadera