fredag 28 maj 2010

Vilken överaskning

Inte var man så poppis när planerna för ett morgonfiske i dammen nära tillhands planerades.
Tokig ide att gå upp mitt i "natten"
Klockan ringde 04:00 och jag for upp tidigt i ottan,jag har ju ledigt några dagar från tjänsten så varför inte ta tillfället i akt för ett karppass i ett ännu ofiskat vatten för mig.
Där var ju annat planerat för resten av dagen.
Nära och bra hemifrån packades endast det nödvändigaste för ett kortare pass,jag tänkte mig testa vattnet för några timmar bara.
Några karpar hade skådats i vattnet tidigare och en lättare mäskning med några händer fulla hade gjorts dagen innan.
Att vattnet hyser karp visste jag sen innan men vilka mängder och storlekar hade jag ingen aning om.
Lite info angående utplanteringen av Aneboda karparna i vattnet hade jag fått av ägaren till dammen och även ett tillstånd att själv fiska,ägaren tycker själv det är av intresse att följa utvecklingen på fiskarna och glädjer sig åt rapporterna.
Syftet för några år sen var att släppa i karp för att hålla efter växtligheten i dammen.
Vanlig karp är kanske inte helt den rätta för ändamålet då det finns gräskarp.
Jag är tacksam för att få ensamrätt att fiska i vattnet och hjälper även till vid eventuellt tjuvfiske,skönt nog ligger inte vattnet öppet till för en första anblick.

Åter till fisket,väl på plats,rått i luften så var det bara att bita ihopa och rigga upp några giftiga krokar och se om vattnet hade något att leverera.
Kl 04:45 var spöna på plats och det var bara att njuta av morgonen och alla dess ljud omkring i form av kvittrande fåglar.
Denna gången skulle jag inte sova över som jag tidigare gjort vid annat vatten där jag stördes av både näktergal o gök,de har en förmåga att hålla ett jädrans liv på natten.
Kl 08:20 tjuter det i ett av larmen och man for upp ur sin sittande ställning.
Det blev en fight och lite trassel med att hålla denna livliga fisk i styr.
Först kurs mot en olämplig vassrugge för att sedan rusa mot linan på mitt andra spö,men kort efter gav den upp och kunde håvas in.
Wow! var min först tanke,en riktigt fin fisk och näst intill en läderkarp.
Väl landad kunde den stolt väga in sig på 7 kg efter att fallit för en monster crab boillie.
Det blev min första men förhoppningsvis inte sista landade karp i denna damm.

1 kommentar: