måndag 24 maj 2010

Dubbel fiskelycka

Söndagen 23/5 fick jag ett spontant ryck,det hade varit fiske i planerna länge men bekväm som man är följer man maniskt väderrapporterna.Var inte speciellt road av att slå upp tält i regn och rusk.Vädret såg lovande ut trots lite blåst.
Slit och släp med all packning och lyckligtvis fick jag in all utrustning i min annars ej så packvänliga kärra.

Väl på plats upptäcktes att fler delade samma fisketankar som jag och hade belägrat den plats jag tänkt mig fiska på.
Tydligen en mindre seriös fiskare från öst , lustigt nog fiskandes med flöte 3-4 meter från kanten och andra spöet agnat med en stor vobbler,spingandes som en fjåne från plats till plats för att kasta.
Ett litet tyst flin för mej själv - good luck - tänkte jag.
Min fiskelust tappades men trots det beslutade jag att ta en annan plats.

Vinden mot oss och närmare en grund vik fick bli valet.
Väl på plats slog vi upp tältet,det var skönt med hjälpreda och lilla systern följer gärna med på ett eller annat fiskepass.
Ingen förmäskning hade gjorts men jag slängde i några Frolic,Spicy tuna & sweet chili boillies och något eget komponerat hemmabak med bland annat blodkorv.

Efter lite bök med banksticksen som kunde varit längre vid denna plats så agnade jag mina spö med en Spicy tuna & sweet chili på den ena och Trigga ice på det andra spöet.
Placerade ett spö närmare en grund vik och det andra mer ut mot mitten.
Nu var det bara att vänta och under tiden gjorde vi ordning vår grillplats för kvällsmålet - korv.

Framåt kvällen var där mer liv i vattnet i form av flera karpar som visade sig vid ytan.
Förmodligen är de i full gång med att söka partner för lek och där av sprudel och sprattel.
Vattnet kändes behagligt varmt.
Mitt emot kom ett gäng ungdomar och tog sej ett dopp så nog kan jag tänka mig att det var skönt.
Ännu sprang mannen från öst med sitt kastspö men gav upp efter några timmar utan något resultat
Pust tänkte jag denna gången,nu blev det ingen karp på middagsbordet.

Skymningen närmade sig och det var dax för att inmundiga vår medhavda måltid.
Enkelt och bra fick det bli en engångsgrill. Vad korv och några skivor torr formfranska kan smaka kulinariskt ute i naturen.
Efter våran måltid var det dax att krypa in tältet och stänga dörren.Vi hade tänkt oss sova men istället var där ett fasligt liv av någon,några fågelarter som höll sin kör nattetid.


Det blev inte mycket till blund,hela natten stördes man av fågelkören och spänd på vak fall det skulle börja tjuta i larmen.
Kl 05:15 börjar det tjuta i larmet och man for upp ur sovsäcken och ut som en toker,höll nästan på att stå på huvudet i det av daggen fuktiga gräset.
Nu var det att greppa tag i spöet som gällde och kämpa in fisken,den ville något annat och rusade först ut mot mitten för att sedan ändra kurs åt sidan.
Trots det kom jag lindrigt undan med mitt kämpande och snart hade jag en fin spegelkarp i håven.
Det var verkligen tyngd på denna fisken kändes det som i spöet och systern assisterade med att håva.
Väl på land var karpen lugn och efter att blivit vägd till 9 kg,fotograferad fick den åter sin frihet.
Denna skönhet tog på en Spicy tuna & sweet chili boillie.
En riktig karpstol! Jag beslutade mig för att kasta om det andra spöet och överraskades med att det gick trögt att veva in,kunde det vara en fisk var min första tanke men inget larm eller rusning.
Det var bara till att kämpa,sakta men säkert närmade sig objektet land.Det visade sig vara en "riktigt ful fisk".
Dubbel fiskelycka kan man väl säga eller? Jag blev mindre glad då det kanske spolierat en chans till mer karp istället.
Tyvärr har folk roat sig med att slänga ut plastmöbler då man på nån ställen kan skymta ett bord och stolar nu när vattnet är så klart.
Tror faktiskt det hade varit en riktig upplevelse att dyka i det vattnet,tyvärr var det några år sen sist jag dök och all dykutrustning är borta för att lämna plats åt andra intressen.
Gjorde även lite tråkiga upptäckter vid vattnet.Om det sedan är människans eller ett rovdjurs verk kan jag inte bevisa men mest troliga människan då detta fiskben hittades nära en plats där människan gjort framfart.
Hittade även på en annan sida av sjön ett stort karpfjäll i gräset,bara ett och inga fler men det bevittnar trots allt att det troligen var en stor karp som tappat detta fjäll.
Någon hade även ställt en spann med lite blandad mäsk kvar,väl synlig.Det tackar jag denna någon för då det också blev ett fint skrovmål till karparna i sjön.




4 kommentarer:

  1. Grattis. Fisken du fick är Gullis. Min dotter döpte den för 2 år sen när jag fick den 1:a gången :-) Fick den senast förra hösten och då på fina 8,75kg. Hur mycket vägde den nu?

    SvaraRadera
  2. Vägde 8,75 kg höstas 2009. Inte så illa viktökning efter denna hårda vintern om den väger 9 kg nu :-)

    SvaraRadera
  3. Tackar!
    En gammal bekant med andra ord,kul att man kan känna igen de "små" liven.
    Vågen stannade på 9 kg och den såg ganska romstinn ut.
    Säker på att det är Gullis?
    Borde väga lite mer tycker man efter första mötet.
    Där var gott om karp som visade sig vid ytan.
    Trodde nästan det skulle nappa i ett ha ha.
    Men jag är nöjd,det blev en firre och lyckan stor.

    SvaraRadera
  4. Benresterna har jag sett där i över ett år nu. Tror det är någon som strykt med naturligt. Dem som dödar tar ju även med sig hem och äter, dem rövhålen. Utemöblerna har flyttat runt lite varstans i dammen. Många som har fyllekalas där skjulet stod innan. Misstänker att det är då dem har åkt i. Sen har man ju stolen som flyttar runt med tjuvfiskarna hela tiden. Borde anlita väktare som spöa skiten ur dem jävlarna så hade dem kanske hållt sig väck ;-) Den 12 kommer jag sitta där igen, äntligen... Ha det gott.

    SvaraRadera