tisdag 11 maj 2010

"Julafton"

"Julafton" Jag har väntat som barnet på självaste julafton i ca 1,5 vecka och äntligen ringde UPS på dörren för leverans.
Det var mina beställda varor från KL Angelsport i Tyskland.Seriöst och relevant leveranstid samt att de har mycket att välja på i butiken.

Det blev ett Ehmmans Hot Spot SI 1 man bivvy men man skulle mycket väl tro att jag fick ett 2-3 mans bivvy.Gott om utrymme för säng och övrig utrustning och jag tror mycket väl att 2 man skulle kunna få in sina sängar där utan att klaga på trängsel.
Prismässigt tyckte jag också att det verkade ligga ok till på ca 2850 kr,känns som mycket tält för pengarna.
Ivrig som jag var fick jag ju testa och bygga upp det och åter packa ihopa det.
Hm undrar vad upp och ner monteringstiden är beräknad till.Första gången för mig att slå upp ett bivvy så det tog sin lilla tid.

Tysk ingenjörskvalite och genomtänkt bivvy med fönster och myggnätsventilation både bak och fram på tältet.Möjlighet att rulla upp överdraget för fönstren samt ta bort fönstren för att låta tältet andas genom myggnätet.Kardborre fäste på golvet för att vika upp golvkanterna.



Väl uppbyggt så var det åter dax att packa ihop tältet.Det skulle lite konst till det också och blev väl inte riktigt lika snyggt packat som när jag fick det.

Vips! så blev det en stor bag med ett gediget handtag och en axelrem för att underlätta bärandet.
Jag hoppas jag blir nöjd med tältet.Jag försökte skaffa mig så gott om info så möjligt innan jag bestämde mig för Ehmanns bivvy.Jag hittade ett fåtal forum med inlägg som lovordade tälten och där var till och med någon som tyckte kvaliten på Ehmmans tältet var bättre än hans föregående FOX tält.
FOX är ju som vi känner till ett av alla karp prylbögars märkesval.Säkert kvalite på märket men också troligt att du just betalar för namnet.
Valet och kvalet var också om jag skulle ha ett 1 mans eller 2 mans bivvy med facit i hand så blev det rätt val - 1 mans med gott om utrymme.
Köpte även till ett överdrag och på detta fanns även två valmöjligheter,enkelt overwrap eller extended overwrap.Extended versionen ger en riktigt gott om extra utrymme.
Jag nöjde mig med det vanliga överdraget och tycker gott och väl ändå att där finns gott om plats.
Är det något negativt så skulle det isåfall vara att jag skulle kunna tänka mig även ett mini tält som ett snabbt kryp in utan bekvämligheter.
Det är heller inte överallt man får plats nära sjökanten att slå upp ett större tält.




5 kommentarer:

  1. Grattis Peter. Nu kan du äntligen planera in din första övernattning :-)

    SvaraRadera
  2. Ja Eyeflow kanske lite klumpigt för att packa på hojen men ca 16 kg.Åsnehojen skulle nog dock fixat det men jag hade väl fått skylta bredd last.

    Carpholic,det kan du räkna med att jag försöker göra.Lite krasst väder o jag jobbar denna veckan men det pratas om varma vindar från Ryssland i helgen.
    Jag behöver också träna några gånger på att få bygga upp o sedan pacha ihopa tältet.
    Får väl ha ett tidtagar ur ha ha ha och kapa minuterna.

    SvaraRadera
  3. Vet inte om det blir MC tur i år. Har inte börjat planera. du kan ju kommaupp över en hleg så kan vi köra lite på grensen til Sv. Hade kanske varit interessant med en lång tur norr över til nästa år??

    SvaraRadera
  4. Jädra tråkig sträcka bara till Norway via autostradan.
    Vi skulle väl kunna planera ut nåt som går mer söderut istället.Svealand o Norway känns lite som vi kan nu,men jag är klart öppen för Norway ännu längre upp om där inte är allt för kalt och kargat.
    Ps finns det nån karpvatten i dina trakter?

    SvaraRadera