onsdag 26 maj 2010

Gamla bekanta

Var över och kikade i en damm nära tillhands från hemmet,vilken glad överaskning jag fick.
Har avverkat ett fiskepass där i år men blev bara på några timmar och då syntes bara en karp till,dock ingen på kroken vi det tillfället.
Vädret talade för att möjlig karp observation kunde göras.Just i den viken som är grund och oftast skyddad från blåst trivs de tydligen bra i då jag förra året gjorde en observation på 10-12 st i grupp vid ett och samma tillfälle.
Var lite orolig för vad den hårda gångna vintern kunnat ställa till men den oron var obefogad.
Observerade 3-4 st så nära som 2-3 meter från mig.
Den lilla skymt jag såg av de kvicka liven var att de såg ut till att ha lagt på sig lite,möjligtvis var det en romstinn hona som var extra rund om magen.
Som sagt en glädjande observation,dock vet jag inte mycket om hur stor karp vattnet hyser.
Dessa jag sett uppskattas vara på 2-4 kg kanske och troligen går där större fisk.
Kommer inom snar framtid göra en mäsk kampanj i detta vatten och avverka några pass.
Det ska bli spännande och förhoppningarna är stora på närkontakt så de stolt får vägas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar