måndag 5 april 2010

Inte alltid en trevlig syn!

Var på besök i ett av "mina" vatten som jag tyvärr delar med andra.Fått tillstånd för fiske efter att frågat ägaren men denna har inget större intresse av vattnet i det syftet.
Tyvärr känner han nog heller inte till att andra "gäster" sätter sig vid dammen och förstör miljön runt om.Tanken är att åter kanske diskutera med ägaren om ett fiskeförbud för flera utomstående och kanske få en ensamrätt att se till vattnet och renhållning kring dammen.

Vet inte längre om här går några större karpar,sommaren som var 2009 fanns här iallafall gott om småkarp.Karp har här funnits minst sen 2006 efter info jag fått och redan då stora bestånd karpyngel.Dammen innehåller bara karp och kräftor så det är inte så svårt att räkna ut vad som fastnar på kroken.Ett både plus och minus är att kräftorna här är envisa och plockar det mesta av betet på gott och ont.Det goda är att chansen blir svårare för de som gästar dammen i syfte att få sig en karp till middagsmål och det onda om man säger så att det även ställer krav på mig för att skydda betet från kräftorna.

En tråkig syn vid många sjöar och dammar tyvärr............våra kära gäster från andra sidan östersjön har inte samma synsätt på miljön och att lämna rent och snyggt efter sig.

Allehanda skräp,hittade även vid något tillfälle ett trassligt fiskenät av sämre kvalite tack och lov men som ändå satt några kräftor en säker död tillmötes.Hur fisk fångsten blev har jag ingen anning men hoppas på flopp.

Undrar vad dessa personer själva tänker nästa gång de besöker vattnet och ser hur där ser ut runt om.Ibland önskar jag att jag vore miljöpolis med rätt till att hantera botblocket,om man skulle uppdaga personerna som sysslar med nedskräpning av naturen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar