torsdag 15 april 2010

Premiärpasset som går till historien

I skuggan av en karpfiskare.
Igår den 14 april 2010,ett datum som för mig går till historien.
Ivrig som man är och gärna vill sitta vid alla tänkbara karpvatten så har jag iallafall valt ut 2 st och förmäskat något inför mitt fiske.Odsen för ett napp bör öka markant tycker man genom att erbjuda dem diverse gott utan att de anar ugglor i mossen.
Här har jag riggat upp med mina två spön.Jag gjorde nog rätt i mitt "lotteri" val av boillie smak.
Man har ju en förkärlek att köpa på sig diverse smaker
Kanske också lite tur då jag samma dag köpt på mig några kg monster crab boillies och dip av märket Dynamite.Tidigare hade jag hemma Nash monster crab i pop up version.
Ena spöet fick bli agnat med vanlig crab boillie medans det andra blev en crab pop up som legat i dip en längre tid.
Fick allt på plats vid 16 tiden och då var spöna i sjön.
Tyvärr var där irriterande fåglar,ankor och någon annan fågel art som höll ett jädrans väsen,tror mäskplatsen uppskattades även av dem då de dök ivrigt i området.
Klockan tickade på och man satt där i lugnan ro i sällskap av lilla systern som gärna följer med på mina fisketurer.En och annan gång turades vi om att promenera lite kring sjön i väntan på att något skulle hända.
Under tiden dyker 2 andra karpmetare upp och vill ha min plats,tydligen hade vi båda mäskat på samma område och de undra hur länge jag skulle stanna.Ja vad ska man säga vid en sådan situation där varken någon har gjort rätt eller fel.Båda var vi ju ovetandes om varandras mäskning och val av fiskedag,plats.
Skylta och att kräva rättighet till "sin" plats funkar inte i verkligheten så det blir att komma överens eller att gilla läget.


Klockan 19:15 hade vi precis packat upp termosen och tänkt oss att avnjuta några medhavda mackor.Man satte nästan mackan på tvären i halsen och resten for ner på marken för att man rusa fram till ett ivrigt tjutande och rödblinkande larm.
Det var spöet men den vanliga monster crab boillen som gav utdelning.
Vips började jag drilla och karpen rusade mot vas kanten för att sedan lätt ge sig.
Håven låg bered vid vattenkanten och det var utan någon större dramatik lätt att få upp denna krabat.
Väl landad och väl omhändertagen så fick det bli ett snabbt foto för att minska dess lidande på land.
Kanske är det "Miss Crab" ?
Troligen har denna fisk varit med förr då den verkade ta det mesta med ro,kanske i vetskapen att den snart åter simmar i vattnet och livnär sig på karpfiskarnas boillies - ingen dum fisk inte!
Lungt och tacksamt,kanske lite chockad ändå simmade den åter mot sin frihet.
Tyvärr är min digital kamera i dagens mått föråldrad och det känns lite oproffsigt gjort nu i efterhand att även inte ha med måttband och en våg för att föreviga de historiska siffrorna.Uppskattar henne dock till 7-9 kg.
För historisk dag blev det för mig,tidigare bara fått en liten karp på 10-14 cm på vanligt flöt mete.
Detta var min livs största första karp tagen på bottenmete och boillie.
Och mersmak gav det så det blir med all säkerhet att jag sitter vid vattnet igen inom de närmsta dagarna.
Visst kan tiden ibland bli lång,vissa dagar blir den blank pass men det är så mycket mer än bara fisket att sitta vid en lugn sjö,nära naturen och lyssna på diverse ljud - förutom det jädra oväsnet från alla fåglarna.
Nästa gång skolar jag mig till jägare och har hagelbössan med mig........

1 kommentar:

  1. Grattis Peter. Skulle vilja komma i kontakt med dig. Har du något nummer man kan nå dig på? Min adress är llleinad@hotmail.com

    SvaraRadera