fredag 16 april 2010

Karp i blickfånget!


Igår blev det ett besök i ett av "mitt" andra förmäskade vatten.
Vattnet står något högre nu på våren än det gjorde sommaren 2009 då jag såg ett gäng på 10-12 karpar simma efter varandra.
Här är inte djupare än 50 cm -1,5 meter i den lilla viken och tycks vara en uppskattad plats iallafall på sommaren när vattnet är varmare.
Än har jag inte sett mycket liv i dammen mer än en massa små glada mörtar som hoppar omkring och stimmar runt i små stim.
Väl när jag fått i ordning det första spöet och preparerat med ett litet pva nät fyllt med diverse gott så var det dax att ordningställa nästa spö.
Då blev det förmodligen karp i blickfånget som kort gästade den grunda viken.Förvånad att den var ensam och en ganska rask liten pjäs på kanske 40 cm.
Såg ut som den simma utåt mot mitt placerade bete,jag hoppades på det men någonstans vek den av.
Efter det var det lungt och ingen mer fisk visade sig,inte heller var det någon aktivitet på larmen.
Kanske är det lite kyligt än i viken då det annars är ett bra ställe för karp spott när solen står på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar