tisdag 26 juli 2011

Snabb pass

Igår fick jag några timmar över på kvällen för ett snabb pass vid hemmadammen.
Efter att ha varit på Fiskekompaniet och shoppat "pepparkaks" mäsk,jag kallar den så då deras egen komponerade mäskblandning har en säregen god doft.
Fisken tycks gilla denna blandning som den är men oftast lägger jag till lite extra som jäst fodermajs,regnbågspellets och hundfoder typ Doggy.

Tidig kväll hände inte mycket,det tog ca 1 timme efter att jag plaskat ut all mäsk innan jag kunde se aktivitet på platsen.Efter ett tag såg fiskeplatsen ut som ett bubbelbad efter allt bökande på botten.
Denna gången körde jag åter med 16 mm scopex boilie på spöet som gav fisk.Övriga spön valde jag Shity lobster och tigernöt boilie.Där var ganska stort intresse för tigernöt boilien men förmodligen var det bara sutare eller småfisk då det aldrig bar iväg på detta spö.
Kl 20:50 rusar linan från rullen,snabbt mothugg men försent då karpen gjorde en"tjurrusning" i 190 mot vassen och några utstickande grenar.
Fast fisk,vad gör jag nu? Inte skulle jag sätta någon fisk till detta öde.Tur i oturen så har jag en båt att ro ut med så det var bara att greppa årorna och styra mot karpen.
Den hade snyggt trasslat in sig bland grenarna som hängde ut över dammen,men efter röjning kunde jag snyggt håva in denna livliga varelse.
En stilig fjällkarp! Tyvärr hade jag inte vågen med mig men den vägde med all säkerhet några kg.
Fjällkarpar brukar vara svårare att känna igen,men denna hade spår efter en gammal skada på ena sidan av fjällen.Så nästa gång vi ses är den förhoppningsvis större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar