måndag 25 juli 2011

Blåst och oväder

Igår kunde jag inte stilla min hunger för att få dra upp någon fisk.Fisket var inställt på karp.
I valet och kvalet om man skulle ge sig ut i den kraftiga blåsten som varvades med enstaka mindre skurar var det bara att ta tjuren vid hornen.
På med stövlarna och regnrocken så gav jag mig ut till hemmavattnet för några timmars fiske.

Väl på plats gjorde jag min sedvanliga ritual vid vattnet och slängde ut några skopor mäsk på den tilltänkta fiskeplatsen.
Fodermajs och 16 mm scopex boilies fick bli kvällens meny.
Det dröjde inte länge förens jag hade svag aktivitet på larmen men inget mera.
Klockan hade passerat 1 timme och då vrålar larmet,snabbt mothugg för att fisken inte ska dra in i trädgrenen som ligger ut i vattnet.
Vart f*n vart tog motståndet vägen? Upp kommer en stump av riggen sköljt med endel svordommar om hur detta kan ha gått till.
Nya spöet,nya rullen jag ville verkligen få drilla fisk på det.

Det vara bara att lägga på en ny rig och kasta om.
Kort efter drar nästa spö iväg men vid mothugg så släpper fisken.
Tiden närmade sig dax att packa ihopa även om kvällen kändes ung så skulle jag hinna hem i tid till en ny säsong av Dexter.
21:10 började jag veva in för hemfärd då sista spöet spinner ut lina.
Denna gången var du fast tänkte jag och dessutom på det nya spöet.
Vilken känsla att få drilla fisk,när den väl närmar sig land ser jag att det är en sutare som fallit för frestelsen.Kanske var det också sutare som gäckade mig tidigare även om jag just vid denna plats åtskilliga gånger tidigare observerat karp.

Nöjt fotograferar jag fångsten för att sedan åter ge den sin frihet och bege mig hemåt.

3 kommentarer:

  1. gick tafsen av? vad använder du för tafsmaterial?

    SvaraRadera
  2. Korda Supernatural 18 lb (8,2 kg)
    Tror jag skulle valt 25 lb istället kanske.
    Rätt mjuk o fin annars o enkel o knyta riggar med.
    Dock väntar jag paket men lite Kryston material.
    Ska testa det,lär vara bra som allt annat i karpvärlden vi prakas på.

    SvaraRadera
  3. har provat supernatural 25lb och den är bra. men nu ska jag ge mig på coatade braids. korda n-trap soft. beställt hem 20lb och 30 lb så får man se vilken som verkar bäst :-)

    SvaraRadera