lördag 16 juli 2011

15 kg karp

Igår fredag var jag över till ett vatten som kryllar av karp.Hur pass stora individer där simmar har jag ingen aning om men som avkoppling med ett ivrigt nappande av karp är det ett alldeles lysande vatten.
Väl på plats var det som i dom flesta vatten tillåtet med 3 spön.
Så jag valde 2 bottenmete och ett flötmete.
Det tog inte lång tid innan jag hade ett intensivt jobb att kroka av karp efter karp på flötmetet.
På bottenmete spöna var det inte alls samma aktivitet tills ena larmet börjar yla och fisken bränner iväg i all fart.
Den här kändes stor då jag inte hade en chans att styra den vart jag ville och tyvärr styr den rakt in i en massa grenar.
Jag kämpade på men fisken satt fast och linan gick av.
Efter det beslutade jag att koncentrera mig endast på flötmetet som gav bäst resultat.
Någon timmes fiske resulterade i ett 20 tal karpar och en totalvikt på ca 15 kg.

Jag får väl lite kryptiskt kalla det ett PB med 15 kg karp då det är min viktmässigt största mängd karp hittills.
Det blir åter ett besök till vattnet inom dom närmsta dagarna.40 kr för ett 24 h fiske som garanterat resulterar i karpfångst är inte fy skam.
Kanske gömmer där sig någon större karp också som väntar på att syna mattan,det återstår att se.

4 kommentarer:

  1. Fiskar du dem med vanligt traditionellt flötmete eller med lyftmetoden? Var ligger det? Sugen på att sticka dit med tösen och se om hon kan få sin första karp.

    SvaraRadera
  2. Jepp vanligt traditionellt flötmete.
    Och jag kan garantera dig och tösen till 99,9-100 % att ni får fisk.
    Jag var över där igår efter vårt samtal och drog upp ca 38 st.
    Säcken vägde mer denna gång så jag har justerat mitt PB i tyngst säck...hi hi.

    SvaraRadera
  3. ska se om vi kan komma dit. är en bit att köra ju

    SvaraRadera
  4. Jo tyvärr är det en bit men vill man ha nöjet så är det värt det.
    Säg till om,när du ska dit.Möjligt jag är ledig,för jag sticker gärna dit fler gånger.

    SvaraRadera