måndag 14 mars 2011

Storkok

I dag blev det storkok och förberedelse av mäsk inför kommande säsong.En gammal kockums gryta för en tjuga på fyndmarknaden fick tjäna som mitt kokkärl.
En lite söt spannmåls doft spred sig i köket när majsen puttrade i grytan.Dock var det inte lika uppskattat av alla i hushållet.
För att snabba på kok processen så använde jag mig också av en vattenkokare,det går betydligt fortare att få upp värmen på majsen i grytan.
Efter Carpoholics tips blev det ett besök på ÖB för inköp av en tättslutande 60 liters tunna att förvara den kokta majsen i.
Nu ska jag bara hälla på lite mer varmt vatten så det nästan täcker majsen.
Majsen är även spetsad med 1 kg socker,1 burk vaniljpulver och en flaska BOB's koncentrerade jordgubbssaft.Lite av en egen fix ide att slå i saft,ska bli spännande att se resultatet.
Det blev en rejäl sats majs,nu ska det bara stå och gotta sig.
Kommer även att blanda i vete,hampa,laxpellets och boilies när skeppet går lastat från "hamn".
Möjligt att även ett komplement av olika bönor åker med,dessa har dom också på ÖB i färdiga konserver för ca en 5-6 kr.

5 kommentarer:

  1. ser najs ut. glöm ej att majsen måste ligga under vatten hela tiden. jag har minst 5cm över min. jäser som faaan nu. räcker man öppnar dörren till pannrummet så gör karparna glädje skutt i östra. så gott luktar den ;-)

    SvaraRadera
  2. Vattenkokaren har gått för fulla muggar.
    Jag har fyllt upp med vatten,några cm över majsen efter att jag fick tunnan på plats.Rätt tung laddning.
    Sen är väl tanken att det blir en riktig mat cocktailbom till karparna.
    Jag går helatiden och funderar på vad mer dom ska få njuta av,det ska bli en hel buffe.

    SvaraRadera
  3. Majs,hampa,vete,regnbågspellets och boilies är min bestämda meny.
    Sen har de ju 3 kg's burkar konserverade kikärtor för ca 35 kr på Willys.
    Blir säkert billigare att köpa torrvara men så får man också höra en och annan kommentar i köket när man håller på med sitt storkok,det uppskattas inte.En "härlig" lukt sprider sig i rummen.
    Ja man kan gå och botanisera bland hyllorna på Willys och ÖB,de har mycket karpgott.
    Du skulle väl ha sambal olek? En hel stor glasburk på Willys för några tior.
    ÖB köpte jag på mig några påsar chilipulver,såg även att de hade större burkar med salsa sås för tacos.Tror salsa sås skulle med funka fint för att få lite sting i partiklarna.
    Sen funderar jag på några nävar gröna gnagarpellets (Luis tips).
    Grovt salt.
    Troligen köper jag på mig några burkar bönor på ÖB med,de har diverse olika konserver för ca en fema stycket.

    SvaraRadera
  4. tack för tipset om sambal olek. ska genast införskaffas :-)

    SvaraRadera
  5. Varsegod! Jag såg burken här på Willys i T-borg
    men de bör ha samma sortiment i S-torp.
    Där har ni ju ett riktigt stort och fint Willys.

    Sjukt sugen man är nu på att slänga ut agnad krok.Förmodligen testar jag i dagarna utan att hunnit förmäska.Man får ge det en chans.

    SvaraRadera