torsdag 31 mars 2011

Mäsk i massor!

Idag var jag iväg och hämtade hem några 25 kg's säckar regnbågsfoder.Jag laddade själv upp med totalt 50 kg 6 och 8 mm pellets.Där fanns även 2 mm pellets men det blir nog till nästa gång.
Vi blev totalt 4 st som skulle ladda upp med regnbågsfoder.
Här ovan är min samling av olika mäsk ingredienser. 50 kg regnbågsfoder,10 kg gnagarpellets,25 kg hampafrö,50 kg fodermajs och 25 kg vete.
Därpå ska det även blandas i boilies och Frolic.Ovan på allt har man även gjort mäskbollar med mixade och hela räkskal från räkfrossan.Sambon kommer att bli glad när jag äntligen släpper ockupationen på ett helt frysfack.
Så nog kommer lagret att räcka ett tag.
Där blir nog något för varje karps smak.
Jag hoppas temperaturen snart också vänder till en 10-15 grader.
Tanken är nog ändå att jag så smått ska börja mäska nästa vecka.

Jag spånar även på att åka till ett annat vatten som bara hyser karp.
Där blir inte aktuellt med mäskning pga avståndet till vattnet men oftast brukar vattnet ge utdelning utan några förberedelser de gånger jag besökt det.
Kanske fångar man årets första karp,det vore käckt och en härlig upplevelse.

4 kommentarer:

  1. Ser fint ut, karparna gillar pellets :)

    SvaraRadera
  2. Verkligen samlar gener från stenåldern,man bygger upp lager och även butikshyllorna granskas på diverse karpnyttiga varor.
    Lite osäker på mäskmängd vid varje tillfälle,såhär tidigt på våren.
    Men klart det tas om hand av övrig fisk.

    SvaraRadera
  3. Mäska lite försiktigt, dom äter ju inte för fullt nu. Vill inte att karpen skall vara mätt när den väl kommer till ditt krokbete :)

    SvaraRadera
  4. Jag har desperat sökt och sökt ställe att köpa öringpellets/regnbågsfoder ifrån, men ingen lycka! Beställer du eller åker du och köper från odlare eller annat ställe? Hade vart tacksamt om det var ett beställning-ställe då jag bor på västkusten.

    SvaraRadera