måndag 21 mars 2011

Nu så! Om än något försiktiga och avvaktande.

Härom dagen var där lite is kvar på trädgårdsdammarna där mina "test" fiskar går.
Där börjar smått bli liv i karparna,om än något försiktiga i rörelserna och sparsamma med intaget av föda men dock.
Jag kunde inte bärga mig och slängde i några sjunkande pellets till att börja med och vips väckte jag ett svagt intresse.Det var långt ifrån den fart till maten som jag är van att se och inte alla var intresserade.Försiktigt var där några som plockade upp pellets.
Andra dagen låg där några pellets kvar på botten i damm nummer två.Jag upplever aktiviteten lite olika i de båda dammarna,även på sommaren.
Nu var det dags att prova deras smaklökar med att erbjuda en bit sockerkaka.
En härlig syn, två karpar kom upp till ytan och tog några bitar och några av de andra karparna tog sig ett smakprov på bitarna som föll till botten.
Så nu är där nog allt lite fart på dom,jag misstänker att aktiviteten är bättre i dom större vattnen som säkert håller en jämnare vattentemperatur än i våra trädgårdsdammar.
Konkurrens och en ständig kamp för överlevnad är också en faktor som kan spela roll i naturen,till fördel för oss ivriga karpmetare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar