onsdag 28 juli 2010

Nytt vatten siktat runt husknuten

Nytt vatten siktat runt husknuten.
Var ute en sväng med trampcykeln och bara 5-10 minuters cykelväg finns två dammar som jag iallafall visste att där fanns gott om små mörtar men hade befarat det värsta denna vintern som var.
Då dammen varken är djup eller speciellt stor så trodde jag att denna hårda vintern hade skördat fisken men icke.
Har fisken kommit dit och funnits där i många år så överlever dom hårda vintrarna med.

Förvånad blev jag dock när jag skymta till en någon större fisk,min första tanke var sutare eller ruda men både kroppsform och dess beteende fick mej att misstänka att det kunde vara karp.

Det blev att sova på saken för att åter göra ett besök vid dammen idag och då fick jag klart för mig att jag hade rätt i mina anningar.
Minst 5 st spegelkarpar simmade vid ytan efter varandra men var föga intresserade av formfranskan jag försökte locka dem med.

Dock är det en ganska liten damm och jag tror inte där finns något större bestånd av karp.
De karpar jag såg var uppskattningsvis kring 40 cm.
Nu när jag har såpass nära till ett litet karpvattnet så ska jag försöka lära dom att ta bröd på ytan och mäska upp en plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar