lördag 3 juli 2010

Nästa projekt

Nu ska jag ta mig tid att kika på ett annat litet vatten som bara hyser karp och som jag har fått tillstånd att fiska i.
Tyvärr verkar det vara ett välbesökt vatten av gästarbetare från våra östländer som har ett helt annat syfte med karpen,middagsbordet.
Ägarna till vattnet tycks inte bry sig eller har intresse i fisken så fisket där tycks vara ganska fritt för besökare.
Vattnet hyser både spegel och fjällkarp.Lagt några pass där förra året men även kräftorna som finns i vattnet gillar boilies och fisket resulterade i några småkarpar på vanligt flötmete istället.
Gott om småkarp finns det då även en del fångades i mitt kastnät.

Här ovan skymtas en karp vid ytan som lockats till en brödbit.
Om det lilla vattnet hyser några riktigt stora karpar kan jag inte svara på då konkurrensen säkert är stor där.
En och annan stackare har säkert också hamnat på middagsbordet.Det känns tråkigt men också på gott och ont för att vattnet inte ska bli helt över "befolkat" av karp och hålla beståndet i balans.
Igår fick jag bevittna att det åtminstone finns fina karpar på minst 30-40 cm som var upptagna av varandra.
Frestelsen för några bitar formfranska blev dock för stor,några av dem kom ända in mot vasskanten för att få sin måltid serverad.
Tyvärr var inte utrustningen med och säkert hade några fina karpar landats på flytmete.
Tanken var att checka vattnet igår och lägga några pass där i sommar/höst.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som fina vatten du har tillgång till ju. Håll hårt i dem :-) Ha de gutt i värmen...

    SvaraRadera
  2. Detta vatten ligger ca 45 min hemifrån så det känns lite omständigare att pendla dit.
    Förmodligen blir det en heldag och övernattning.
    Dammen ligger ganska bra till och inte helt synlig för alla,vet man inte om det så tror jag inte man tänker sig karp där.
    Somsagt fisket verkar mer eller mindre fritt där.
    Troligen testar jag redan i veckan,efter mitt nattskift har jag fritt några dagar.

    SvaraRadera