onsdag 7 juli 2010

27 landade karpar!

27 st landade karpar i ett för mig ganska nytt vatten som jag tidigare inte haft något bättre resultat ifrån.
Väderförhållandet var idealiskt då det fläktade på bra och småvågorna guppade.
Jag valde platsen där vinden låg på och jag tidigare sett några karpar vid vasskanten.
Denna gången ägnade jag fler timmar vid vattnet.
Två onödiga och några helt osannolika händelser.
17:00 hade jag riggat upp mina spön och det dröjde inte längre än 30 min förrens första larmet ljuder och fisken börjar drillas in.Första fisken och plötsligt smäller linan av med hela riggen.
Nästa otur som bara inte får hända,larmet fortsätter signalera och batteriet är slut.
Inga extra batterier men tur i oturen så var det bara nån kilometer till närmsta ICA.
Upp med spöna ur vattnet och lämna stället,kändes lite våghalsat att lämna all utrustning för ett batteriköp men passet hade just börjat och det skulle inte få förstöra min dag.
Åter på plats med fräscht batteri så var det bara att börja om från början.

På ca 3,5 timmar landade jag 6 st karpar i storleken 30-50 cm på spöna agnade med 20 mm boilies.Uppskattningsvis 1-2 kg om ja får gissa.
Några av karparna var ganska långsmala men gott om mat tycks de ha bland annat av kräftor och grodyngel.
Råkar ut för en helt osannolik händelse,när jag väl håvar in en vacker spegelkarp blir jag förvånad att den har 2 st boilies och en massa trassel runt munen.Det visar sig att det var den karpen som hade klippt min rigg bara någon timme innan.
Snacka om smak för boilies.
Mina val av smaker blev vad som föll mig in och jag provade med diverse,de tycktes gilla allt oavsett vad jag erbjöd dem.

Nästa märkliga händelse var att batterierna i kameran börja sukta efter kraft.
Kanske tålde dom inte sommarvärmen då kameran åter visade fulla batterier när kvällskylan kröp på.

Vadå gapa över något stort!
Fick ett märkligt larmande i form av enstaka pip,kräftjävlar tänkte jag men icke.
Denna lilla karp måste varit rejält hungrig eller fel av den att försöka sig på en 20 mm boilie.
En verkligen udda och kul händelse som fick mig att glömma tidigare fadäser i fisket.

Kräftorna var envisa i vattnet och hade en förmåga att knapra på mina boilies.
Dock var de mindre förtjusta i Trigga ice , Monster crab special preparerad med vitlök och chilli.
Jag testade mig fram på olika smaker och fick agna om med några timmars mellanrum.

Övernattning var planerad och i sommarvärmen gjorde jag det lite enklare för mig med ett vindskydd.
Medans kvällen var ung så lät jag larmen vaka över fisket och ägnade mig brevid åt flötmete och där landades x-antal småkarpar i olika storlekar.
Jag fick även sällskap av några östlänningar och fick tyvärr beskåda några av deras fångster gå en säker död till mötes i plastpåsar.

Vattnet är tyvärr ganska välbesökt av karpgourmeer.
All min karp säckades och syftet var att rädda dessa från en framtida servering på ett middasbord.
Vi har ett privat vatten där vi fått tillstånd att släppa karpen.

Tyvärr blev det dålig dokumentation från mig på grund av kamerabekymret och det gällde att vara på vak när det nästintill nappade hela tiden.

Fisket kändes som bäst under dagen och tidig kväll.
Kl 23:50 tjuter det åter i larmet men denna gången släppte fisken.

Kl 03:30 är jag åter uppe då det börjar ljusna och jag åter ägnar mig åt flötmetet.

Kl 06:10 tjuter åter larmet men tyvärr släppte den med.

Summa summarum trots lite missöden så var det ett lyckat pass och jag är snart åter till detta vattnet för att fightas med karparna.



2 kommentarer:

  1. 27 karpar måste vara något rekord. Hoppas dem bjöd upp till fin fajt och att din flytt gick bra :-) Grattis...

    SvaraRadera
  2. Det var lite märkligt fiske,den första tiden fick jag de större men det kan också bero på att jag sedan gav mig på flötmetet och där fick en massa fina småttingar som hjälpte upp siffran 27.
    Några av de större karparna trots sin långsmala stl på 30-50 cm så kämpa dom rätt fint så visst är där kraft i dem.
    Där var iallafall 6 st fina större fjällisar och 3 st större fina speglar.
    Resten var mindre.
    Transporten gick väl hyfsat,1 liten fjällis på 8-10 dog,en til i samma stl kippade och även de större var något tagna.
    Vattnet i dammen var relativt varmt och jag fyllde på rejält i en större balja.
    Men i o med värmen i vattnet så misstänker jag att syrehalten är sämre.
    Jag har en batteridriven syrepump för transport men den är ganska värdelös trots det är en märkes pump. Kommer att investera växelkontakt till bilens cigguttag så man kan ha en riktig stöm pump.
    Tanken var att när jag kom hem mot deras nya vatten så skulle jag ordna med foto men det kändes krisartat och några av karparna stod stilla ett tag och tog igen sig.
    Känndes som bloggen blev lite värdelös utan fina bilder men men I'll be back som man säger.
    Nästa gång blir det 2 baljor och riktig syrepump. Karp är tåliga men värme och varmt vatten i kombination samt mängden karp kan vara riskfylld transport.

    SvaraRadera