torsdag 20 september 2012

Premiär - Bysjön


Jag fick i år en önskan uppfylld med att gå med i Bysjön syndikatet,ett åtråvärt vatten bland specimenmetarna.
Det drog länge på premiären för att få blötta spöna i detta vatten men något pass skulle jag väl få in i schemat.
Tony och jag hade bestämt oss att fiska två nätter,från tisdag 18/9-12 - torsdag 20/9-12
Dagarna innan fisket såg väderprognoserna lovande ut men det ändrade sig fort till dagen D då vi skulle fiska.
Kraftiga vindar och väderomslag med regn känns visst "karpigt" men kanske inte just när man sitter i det.


Min fiskekamrat erbjöd sig sitt stora bivie "hotell"
Vi hade aldrig tidigare fiskat ihopa så det kunde vara trevligt att bo rymmligt och prata karp in på småtimmarna.
Hela första dagen hade förlöpte lungt med några enstaka pip,men det kan mycket väl varit den kraftiga vinden som spökade trots att vi ställt ner känsligheten på larmen.
Karp som var uppe och vände vid ytan såg vi.
Klockan ca 03:00 väcktes Tony av sitt larm som gav ifrån några få signaler,inget direkt run.
Efter att vevat in så visade det sig vara en kraftig sutare men den fick snabbt återgå till vattnet utan någon närmare kontroll.


Dag 2.
Det hade inte hänt mycket mer under natten.
Längre framåt dagen valde jag att veva upp,byta och se över mina beten för att åter kasta ut så långt jag kunde komma i motvinden.
Inte förens kl 16:45 fick jag en svag indikation på att det var något som pillade på mitt högerspö.
Sutare eller bara småpill tänkte jag då hangersen gjorde en svag drop back.
Jag valde till att börja med att låta spöet ligga kvar i ställningen och tog bara några enstaka vevtag för att få upp hangersen.Det visade sig att den ganska fort åter droppade bakåt.
Valde då att lyfta spöet och börja veva in,dom första 10 metrarna kändes lätt och utan något motstånd.
Ingen fisk tänkte jag och just i det ögonblicket tog det fart och spöet bockade sig av fast fisk.
Efter en härlig drillning så fick jag upp min första fisk ur sjön,dessutom på premiären.
Det kunde inte bli bättre.
Vågen stannade 8620 gram



Snygg karp,ful fiskare.
Tony lyckades verkligen ta ett "Kodak moment" som man brukar säga.
Hög på karp!
Kan lova att det är en kick och man längtar redan tills nästa adrenalin top när larmet ylar och linan sprutar ur rullen.

4 kommentarer:

  1. Vacker fisk! Grattis till premiärfisken! :-)

    SvaraRadera
  2. Grattis Peter, vad mäskade ni med och hur mycket?

    SvaraRadera
  3. Tackar! Tony mäskade med majs,pellets och boilies vid sina markörer.
    Jag mäskade med boilies och spred dem sam fiskade lite på måfå en bit ut.
    Mängd uppskattat 1,5-2 kg för min del.

    SvaraRadera