tisdag 4 september 2012

Helgens karprace tävling 31/8-2/9 2012

Christoffer och jag hade tidigare bestämt oss för ett karprace denna helg i ett privat vatten, Himmavanned.

Tidigare under veckan hade jag förberett med några dagars mäskning inför starten på fredagen.

Vi anlände vattnet sen eftermiddag och skyndade långsamt med vår utrustning,först lite taktiksnack och såklart snusande på varandras boilies som vi trodde starkt på under racet.
Valet av plats samt ett byte hade vi redan kommit överens om tidigare.
Lungt och metodiskt fick vi tacklat upp våra spön innan det var dags för startskottet.
Klockan var nog kring 19:00 tiden då vi fått i våra beten precis där vi ville ha dom.
Givetvis sköt vi ut några händer fulla med boilies,det kändes hett då vi såg aktivitet på platserna redan när vi kom ner till vattnet.
Efter att vi fått upp all kringutrustning börjde det suga i tarmen och det var dags att starta grillen för att avnjuta grillspett med potatissallad och en kall öl till.
Riktigt gött efter ett heldagsslit att bara luta sig tillbaka i stolarna,käka och prata fiske bakom spöna.
Vi tippade på att det smäller på en karp redan efter 20 minuter men så var inte fallet.
Det dröjde en timme eller så innan vi hade någon enstaka indikation på larmen.
Härligt tänkte jag,fisken är inne på den uppmäskade fiskeplatsen.
Bara det att det slutade inte sporadiskt att pipa i mitt larm så jag vevade in och det visade sig vara en sutare som gäckade mig.
En snabb avkrokning av sutaren och iväg med betet på samma plats.


Vi fick vänta ända tills klockan 23:05 innan det första spöet fick bocka sig av karp.
Det visade sig vara Half-tail som fallit för mitt bete.
Tredje gången den är uppe men ej tidigare invägd.
Jag fick äntligen testat min nyförvärvade FOX våg och den visade mig 5440 gram.
Kvällens första karp var landad.


Hade knappt hunnit fotografera och släppa tillbaka första karpen förens det drar iväg i nästa spö klockan 23:20.
Ytterliggare en vacker fjällkarp som slutade på 4890 gram.


Vi satt uppe rätt länge,in på småtimmarna i skenet av fullmånen.
Klockan 01:00 var det åter dags att greppa om spöet för att landa ännu en fjällkarp på 4040 gram.


Vi tyckte det hela var lite märkligt att Christoffer inte haft mycket indikation på sina spön trots att vi valde att fiska väldigt nära varandra men så klockan 02:05 var det äntligen Christoffers tur att drilla karp och sen stolt få posera framför kameran med en 4680 gram guldskimrande fjällkarp.
Det blev sent till kojs men vad gör det,vi var båda nöjda av första kvällens/nattens möte med karp.


Någon sovmorgon blev det inte tal om,klockan 07:10 lördag morgon väcktes jag av ett ylande larm.
Åter igen karp,kan man vakna upp bättre? Jag klagar iallafall inte över att ha blivit väckt av en fisk som drar iväg.
Jag hade nästan drillat fram fisken mot håven och hade bara någon meter kvar,då valde den att kliva av kroken.
Jag hann dock se att det var passets första spegelkarp.
Det haglade en svärm svordomar men vad gör man.
Skulle dock inte dröja länge förens jag fick min tröst,klockan 07:25 rusar linan ur rullen på andra spöet.
Ännu en fjällkarp där vågen stannade på 4360 gram.

Något möra efter vår korta sömn så satte vi igång köket för en kopp uppiggande kaffe och frukost,
en strålande dag ville vi inte slösa bort i ett bive när man kunde sitta i stolen och njuta av vyn.
Höll på att sätta kaffet i halsen,klockan 08:20 var det åter liv från den lilla dosan som ljuder högt.
Tyvärr klev även denna karp av.



Nu hade morgonfisket stannat av trots att vi såg mycket aktivitet i vattnet.
Men för denna karp var det tydligen lunchtid då den föll för mitt bete klockan 11:55.
Vågen skulle visa passets hittills största och första spegelkarp landad,6750 gram.

Nu hade Christoffer fått nog av mig och mitt fiskande så vi tog och bytade plats med varandra trots att vi bara satt några meter från varandra.

Under dagens ljusaste timmar hade vi hittat en plats där några karpar strök omkring och visade sig blygsamt lockas upp till ytan av bröd.
Christoffer gjorde ett tappert försök att lura upp någon men det ville sig inte,istället var det vitfisk som dominerade och plockade nöjt brödet av kroken.
Under lördagen kom också ägaren ner till vattnet för ett trevligt prat och undrade hur det hade gått för oss.
Vi skulle ringa om vi inte fick fisk alltför sent på kvällen,tyvärr dröjde det.
Hela lördagseftermiddag,kväll hände inte mycket med våra spötoppar.
Trots att vi mestadels satt tillbakalutade i våra stolar så var vi helt slut efter nattens korta sömn.
Sista natten inför söndagen så valde jag att mäska upp inför natten med kvarvarande boilies.

Vi kröp in våra tält strax efter klockan 23:00.


Jag måste ha somnat till rejält då Christoffer hade kallat på mig men själv fått rusa mot mina spön och ta hugget innan jag vaknade till och fattade vad som försegick när jag fick räckt spöet till mig för att fortsätta drillningen.
Jag kände mig precis som om man var på fyllan,yrvaken.
Klockan var 23:45 när den hade huggt.
Passets största och andra spegelkarp blev tangerad till 7370 gram på vågen.
Efter att fotograferat och återsläppt karpen så skulle vi just åter krypa in i våra bivie's men då drar det åter iväg på ett av min spön.
Klockan var nu 01:00 och i vågsäcken kunde en fjällkarp uppvägas till 4820 gram.
Den fick snabbt återgå till sitt rätta element utan någon fotografering.

Natten var lite kylig av vindpusten så vi kröp åter ner i våra säckar och hoppades på att få lite mer sömn trots att vi inte hade något emot att vakna till ylandes larm.

Sömnen blev dock kort,redan kl 04:05 var det dags att skynda ur sovsäcken och åter drilla fisk.
Även denna gång var det en riktigt fighter till karp.
Jag hade lite bry med att styra in karpen mot land och denna gång var det min tur att försöka väcka Christoffer som ogärna ville krypa upp ur en varm säck.

Efter några kraftiga rusningar så fick jag styrt in den mot håven,utan hjälp hade jag nog inte klarat av det lika lätt då den drog över dom andra spönas linor innan vi fick rett ut trasslet.

Passets tredje spegelkarp på 6800 gram.
Trötta fick vi vägt den,släppt den och efteråt kommit på att vi glömde att fotografera denna karp.
Det var nog bäst så för det tog några minuter innan den hämtade sig och tog sina första simtag ut i vattnet.
Man vill trots allt minimera tiden att hålla karpen uppe på land.

Söndag förmiddag packade vi ihopa och diskuterade varför det kunde bli så olika mängd fångad karp trots platsbyte.
Kanske var det mitt experimenterande och byte av smaker på boilies,jag fiskade med tre olika smaker.

Totalt landade vi 9 karpar var av jag 8 och Christoffer 1.

Vi planerar redan inför ett nytt karprace ihopa i oktober månad om vädret tillåter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar