torsdag 13 oktober 2011

Frostig natt

Onsdagen 12/10 begav jag mig för ett dygns karpfiske.
Jag anlände vattnet strax efter middagstid och riggade upp spöna innan jag förberedde mitt hem inför en kall natt.
En fläktande vind låg på mot viken,också sjöns djupaste del på ca 3-5 meter.Tänkte testa denna del av sjön nu när vintern närmar sig och vattnet är avseevärt kallare,kanske håller denna del en varmare och jämnare temperatur var min tanke.
Mäskade denna gång upp med Frolic,regnbågspellets,mäskmix och en nypa grovsalt.Allt för att försöka locka till mig någon kylig karp.
Liv och rörelse var där allt med några enstaka plask vid ytan.
Timmarna gick och mörkret faller på oss allt tidigare och det blir värre för snart är det dax att ändra klockorna till vintertid.
Trangia köket fick tjäna för en varm middag som också gjorde gott i kylan.
Någon enstaka indikation på larmen men det kan också varit line bites.
Lite desperat bytade jag "smak" på betet inför natten.
Sent på kvällen började frosten lägga sig som ett skal på tältduken.Jag visste vad jag hade och vänta mig,en kall natt.
Strax efter 22:00 anlände Gary till vattnet för en trevlig pratstund innan det var tid för mig att krypa ner i säcken och få upp värmen.
Natten fortlöpte lungt men något enstaka pip från larmen,prassel i buskarna och skall från räv.
På morgonen välkomnades jag av en "alien"  som satt sig strategiskt ovan tältdörren.Aldrig sett någon liknande spindel här hemma i Sverige och det är trots att jag även har ett intresse i udda djur.
Kanske var det en ny art var min första tanke.Den fick dock lämna mitt tält för några buskar istället.

Jag hade tagit med mig mina nya Delkim's för att få höra det knorrande ljudet från larmen men icke.
Även dom första morgontimmarna fortlöpte utan någon karp på mattan.
Desperat flyttade jag spöna till en grundare del och bytte än engång bete och smak.
Vid middagstid var det dax att något besviket efter ett dygns fiske packa ihopa,spöna åkte sist upp ur vattnet.
En gnista av hopp fanns ju trots allt,men icke för det skulle visa sig att jag satt ett tackel bland stenarna och trots båtfärd ut till platsen gick den inte att rädda.
Jag får känna mig besegrad denna gången och troligen var jag också den första att blanka i detta vatten.
Någon måste ju hålla den statistiken uppe också.
Det ska ändå bli spännande och höra om någon har bättre tur i helgen då Gary nämde att där ska fiskas.

För min del lutar det nog åt att jag snart faller till den skaran som lägger spöna på hyllan såhär års.
Möjligtvis kommer jag att prova något dag/kvällspass utan allt släpande på tält osv.

Folk får säga vad dom vill om sent höstfiske,att det brukar vara en bra tid då karpen ska äta upp sig.
Min erfarenhet är att vid vår värmen och hela sommaren är den bästa tiden men även tidig höst innan temperaturerna börjat dala allt för kraftigt.

Men än har jag inte gett upp helt,jag är trots allt sugen på att försöka lura upp någon vinterkarp.
Det återstår att se om jag håller tålamodet.

2 kommentarer:

  1. måste kännas surt att fiska med tacklet i skit. tips till nästa gång är att loda platsen innan du lägger ut dina riggar så du vet vad du fiskar mot/på. sen är det nog helt klart svårare att få en karp att nappa nu när vi har börjat få minusgrader. tror att så fort dem vänjer sig lite vid kylan så går det lättare. kommer väl som en chock för dem med precis som för oss när vi står vid bilen tidigt på morgonen och får skrapa rutan för första gången på året :-) välj ett vatten med mycket karp i och som e lätt så går det hela lättare.
    ha de gott...

    SvaraRadera
  2. Jo men detta vatten är skitsvårt att loda tyvärr,endel stenbumlingar lite här och var och tyvärr en lätt förmåga att sätta tyngder o riggar bland dom (inte första gången).
    Jag vet inte när och om jag får fixat till mitt ekolod,jag vill få till det så det passar båten och först då skulle man kunna läsa av olika vatten bättre.
    Just nu ligger det snyggt förpackat i kartongen och är ens aldrig använt,där gör det ingen nytta.
    Men jag måste se om jag klarar om att modifiera om ett lod,kapa det,dra sladdar o sen ha en bra mottagare antenn.
    Mycket karp finns här också,endast karp men jag tror mer på köldchocken.Läst att fisket även i Vittsjön varit segt nu på sistone.

    Kanske skulle man provat ett metepass igen där vi var som tröst ha ha.
    Annars är det vår/sommar som känns bäst.

    SvaraRadera