tisdag 21 september 2010

Ett lättare släpande

Äntligen kom mina varor från England - Total fishing tackle och jag får ge dem en eloge för snabb hantering av beställningen samt leveransen på mindre än en vecka till dörren.
Detta skötte dom bra,har egentligen inget att klaga över förutom att boilisen inte var dom jag beställt.
Strax över 200 kr i frakt (20 pund) fram till dörren för dessa varor kan man heller inte klaga över.
Främst var jag ute efter en kärra så man kan flytta ut hela huset ut i naturen för inte är vi karpfiskare kloka,jag kom just på mig själv *Smile*.
Andra strävar efter att packa lätt och räknar på varenda gram medans vi tycks ha en omställd inställning och ska ha hela förrådet med oss ut för att fiska.

Ganska begränsat med packningsmöjligheter i bilen gör denna kärra - Prestige - Porterlite 2 optimal för ändamålet.
Man blir inte yngre och som jag tidigare skrivet så har man en förmåga att packa med sig mer utrustning efterhand,för inte är det stopp än på bra att ha med listan.
Det är inte heller i alla vatten man kommer ända fram till strandkanten med bilen så nu får det vara nog med springande och kippande efter andan.

Efter allt tidigare flåsande man utsatt sig för tror jag att den är klart värd sina ca 800 kr,om inte annat så sparar man in på deosticken.
En smart lösning i form av en bag som fästes på kärran ger dig ytterligare en möjlighet att tömma förrådet,lite vansinnigt känns det allt.
Jag strävar efter att ha så lite som möjligt med mig men den mesta utrustningen är nödvändig.

Ihopfälld tar den inte mera plats än på bilden.
En del smarta lösningar,nu ska kärran bara praktiseras live innan en fullständig bedömning kan ges.

Lite frusen har jag då varit vid några tillfällen då det bildats rimfrost på tältet och sovsäckarna jag testat ej varit direkt ämnade för kyligare nätter.Finns nog inget värre än när man kommer på sig själv med att ha för lite värmande kläder,dålig utrustning och har en lång natt framför sig.
Så jag passade även på att beställa en året-runt sovsäck,också billigare i England än här hemma.
Visst många gnäller och säger att man ska gynna den svenska handeln,jag står mig själv närmast och ingen gynnar mig.
Dock blev det en lite smärre chock,visst jag ville ha en rymlig sovsäck och det kan jag nog inte klaga på även om den ännu inte är utprovad live.
De säckar jag tidigare testat har varit vanliga campingsovsäckar och i dessa får man ju nästan
klaustrofobi,dom flesta vanliga sovsäckarna har en förmåga att vara tighta eller smalna av.
Jag vill kunna sträcka ut mig precis som hemma i dubbelsängen.
Men att det skulle ta en så stor rymd av utrustningen trodde jag inte,säcken ser ut att vara för en jätte eller ett helt kompani innan man får upp den.
Väl upppackad ser den varm och inbjudande ut.
Möjlighet finns att plocka ut innersäcken inför sommarklimatet.
Men än trodde jag att även karpfiskare vill packa lätt och ha utrustning som tar minimal plats,där av den smärre chocken över hur gigantisk säcken är.Visst vill man ligga och sova kungligt även ute i naturen i väntan på en fightande karp på kroken.
För oftast har man inte nytta av resterande dag efter ett karppass med allt dess släpande på utrustning och obekväm sömn,det gör sig kännbart i kroppen.
Lite nötter var dom trots allt i England,jag hade beställt 15 mm boilies med smak av tigernötter.
Nu var det av ett okänt märke som föll mig i smaken att testa,tyvärr fanns inte dessa på lager var av dom skulle lägga ner några av något annat märke.
Istället fick jag BANANA Nut crunch från Dynamite baits,lite otippat.
Tror dom vi är nötter här över i Sverige? Det fanns ju även Dynamites Tigernut boilies,dessa skulle jag gärna vilja testa och vore mest relevant att ersätta min beställning med.
Men vem vet kanske blir det en succe att spetsa sitt tackel med dessa Banana Nut crunch,det återstår att se.
Summa summarum så funkade allt klanderfritt med beställningen förutom misstaget med boilisen.
Det gick även smidigt att använda sig av Pay pal som betalningsmetod hos dem.
Jag kommer med all säkerhet att åter beställa av Total fishing tackle i framtiden.






3 kommentarer:

  1. Najs. Alltid kul med nya saker. Har provat banana nut crunch i popup till en snowman presentation en gång med bra resultat :-) Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Storhandlat ser jag, den där sovsäcken var inte billig, vågar inte tänka på vad den hade gått loss på i Sverige.

    Du får berätta sen om du är nöjd med kärran, som sagt så ligger en sådan inte långt borta i priolistan.

    Tror dom där boiliesen är kanon, stod faktiskt och sniffade på dom idag på kompaniet, dom är nog heta.

    SvaraRadera
  3. Ca 2299 såg jag den för på Skandinaviens Sportfiske,sen tillkommer ju även frakt där.
    Så det blev betydligt billigare i England,ca 1640 kr.
    Lite stor somsagt men nu har jag ju kärran med.
    Nu ska allt bara utprovas och snart hägrar nästa beställning,spö och rulle ligger som nästa prio.

    SvaraRadera