tisdag 7 september 2010

Premiär pass i Östra Dammen

Några dagar fritt från jobb och med kli i fingrarna så kunde jag bara inte låta bli att testa fisket i den kända och omtalade Östra Dammen.
Det blev ett premiärpass då jag aldrig tidigare agnat spöna i denna dammen.
Jag välkomnades snabbt och innan jag ens hunnit slå upp tältet så visade sig den första karpen. Bara några meter ut vid ytan från min tilltänkta plats.
Det bådar gott tänkte jag.

Light utrustning trodde jag men den räckte väl till för en pustande andning.
Det ser så lätt ut när man packar ner det ena efter det andra i bagen tills det är dax att bära iväg den och man inser att det var inte så lite och en kärra hade gjort sig väl.

Jag orkade inte att släpa med mitt riktiga karptält denna gången så det fick bli light tältet från ÖB för 99 kr.
Fullt funktionsdugligt,lätt och snabbt att slå upp och det inbyggda myggnätet välkomnas då myggen vid vattnet är blodtörstiga trots allehanda klet med diverse klass 3 bekämpningsmedel.

Spöna på plats,en härlig känsla.Nu var det bara att vänta.
Jag valde en plats som kallas "rotvältan" .Vill till och börja med undvika alla träd och bråte tills man fått lite mer kött på bena i kastteknik och drillning av fisk.

Framåt kvällen sågs en karp göra ett tydligt "glädje skutt" i vattnet.
Några timmar hade redan avverkats utan en antydan till napp och så plötsligt säger det
Bleeep! Adrenalinet stiger till toppnotering.
Ett litet pip i larmet men troligen bara en fisk som kände på linan.
Åter slöt sig "tystnaden" över vattnet men någon större ro kring dammen är det inte med E6:an och järnvägen som närmsta grannar.
Även om ljudet från bilarna blev sövande.
Inte mera ljud från larmen,jag hade redan börjat ge upp och kl 10 var det dax att packa ihopa och bege sig hemåt.

3 kommentarer:

  1. Går lika bra för dig som mig i Östra ser jag, dock har du ett gäng pass kvar på dig så ;)

    Du körde bara ett dagspass?

    SvaraRadera
  2. Jag kom dit sent på eftermiddagen så det blev
    eftermiddag,kväll,natt och morgonfiske.
    Fick ju tajma in det så man fick testat hela baletten men inte hjälpte det.
    Sen kör jag än bara med 2 spön,tummen sitter fast så jag har inte beställt mitt tredje än.
    Kan inte ta och bestämma mig för vilken rulle jag ska ha,det finns bara 5011 st att välja bland.
    Inte blev det någon fisk,glest mellan karparna kanske i en så stor damm,men det kommer väl lite fler snart hoppas jag - i år kanske.
    En kärra är defenitivt något jag med ska kika på,vilket slit o kånka runt på allt förhand.
    Måndag nästa vecka är jag tidigast fri igen,inte omöjligt det blir ett ryck. Beroendes på väder och planeringen här hemma.

    SvaraRadera
  3. Tipps om du fiskar med partiklar. Köp en mini skyliner från Korda och mäska lite och ofta istället i Östra. Gott om brax och annan vitfisk som tömmer din plats ganska snabbt. Så skicka inte ut allt på en gång utan lite i taget. Då ska det nog gå bättre. Lycka till.

    SvaraRadera