torsdag 10 november 2011

Vinterpyssel med känslig elektronik


Jag har länge spånat på att skaffa ett ekolod för att läsa av bottnar och även hitta hotspots där fiskarna håller till.
Efter inspiration av Luis Rasmussen på hans blog.
Sagt och gjort så började jag leta och kom jag över ett sprillans nytt Humminbird Smartcast RF10 e för bråkdel av vad det kostar i butik.Det var ingen tvekan om att jag skulle slå till.
Snyggt inpackat har det sedan legat i garderoben i snart ett år (ser jag tillbaka så var det i november 2010 jag köpte det,snacka om att inte komma till skott).
Planerna har hela tiden varit på att bygga om det för bättre räckvid samt att montera det på baitbåten.
Denna möjlighet finns mer relativt enkla och billiga medel.
Efter att hittat diverse ombyggnads information så var det bara att ta sej själv i kragen och sätta planerna i verk.


Jag hade skaffat mig ett extra lod om jag skulle bränna den första chansen,dessa kostar trots allt någon hundring.
Lite nervöst så började jag såga sönder lodet för att komma åt det som skulle åtgärdas.
När det väl var öppnat så fick man ta fram lödkolven för att lödda av lodkännarstiften och sedan lyfta ut hela kretskortet med all dess mikroskopiska och känsliga elektronik.
Där efter några sliptag på underdelen för att få en fin ytan på plasten när det sen åter ska sättas ihopa.
Ovandelen slipades också jämn samt att där borrades hål för sladdarna till strömförsörjningen och antennen.


Batteriet plockades bort från den inbyggda batterihållaren.
Därefter skulle nya kablar fast för strömförsörjning ur en lös batteribox med switch kontakt.
Med all den tighta elektroniken var det viktigt att vara stadig på hand med lödkolven,det kändes somsagt nervöst och minsta lilla felsteg eller tennloppa så kunde kretskortet bli förstört.
Efter att fått till strömförsörjningen med en extern batterilåda så var det bara att hålla tummarna och försiktigt testa lodet för skanning.
En skål fick imitera mitt karpvatten.
Det blev ett glädjerop,jag hade klarat att lödda dom 6 punkterna som skulle löddas utan att förstört något.
Nu är det inte klart än och det återstår att klippa av orginalantennen (den som ser ur som en fjäder på bilden av lodet).
Sen ska där löddas på en kabel som går till en antenn som är tänkt att fästas på baitbåten.
Efter det ska lodet limmas ihopa och kabeldragningen tättas.
Och så ska jag ordna någon hållare för lodet som kan fästas på baitbåten med kardborre.
Så jag har en liten bit till kvar på mitt projekt.
Tanken är också att med tiden ordna ett stativ till själva skannern för att komma upp lite i höjd,vilket också ska öka räckviden.
Även en ombyggnad av själva skannern är med längre fram i planerna.

Nu ska allt bara fås ihopa och testas live,jag har aldrig tidigare använt mig av skanner så det ska bli intressant och se hur pass det funkar ute i riktiga vatten.
Kanske öppnar sig helt nya möjligheter,man får vara optimist iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar