måndag 7 november 2011

Heta vinterkarpar

Idag blev det ett riktigt givande vinterfiske med ett 10 tal heta karpar.
Det var dags för en årlig rengöring av dammen innan vintern kopplar sitt grepp om oss.
Löv,slam och en massa förruttnade växtdelar rensades ur för att inte bilda dödliga sumpgaser.

Som en groda själv skuttade jag omkring och jagade grodor i massor,minst ett trettio tal.
Trevliga små liv som vi varje år jobbar med att födda upp från ägg till färdig utvecklad groda.
Dessa gör nytta i blandannat grönsakslandet genom att fånga skadeinsekter.
Det känns också som en god gärning att vara rädd om och bevara grodorna.
Grodorna är allt mer hotade och försvinner från deras naturliga miljöer.

Åter till karparna.Jag var förvånad att några av dom lagt på sig endel sen förra dammrensningen.
Tyvärr fick jag inte med den större på bild och överhuvudtaget blev bilderna något taskiga.
Jag får väl skylla på fotografen som ställde in kameran lite fel och jag ovetandes.
Synd för endel av bilderna hade blivit riktigt bra annars.

Jag fick upp ett 10 tal större och sen var där några små karpar med kring 10-20 cm.
Dessa vackra Aneboda karpar är avkomma från karparna i vår andra trädgårdsdamm och sedan har även nytt blod köpts in för att bilda en bättre stam.

En av karparna som jag inte fick med på bild såg rikgtig fet ut om buken,nästan så man skulle tro att det vara en romstinn hona.
Där var också ganska bra liv i dom och lät sig inte så gärna fångas i håven.

Så här års blir det sparsammare med utfodringen och endast små mängder erbjuds för att man ska hålla koll på om maten försvinner eller dom slutar äta och står stilla nära botten.
Tidigare år har jag observerat att dom under stränga vintrar mest står stilla nära botten.
Ibland har vi fått lägga i en värmeslinga för att ha ett isfritt hål,då dras karparna mer än gärna till värmen.Tydligen är dom så pass känsliga så dom reagerar på minsta temperaturhöjning.

Detta är nog det närmsta "fångad" vinterkarp jag kommer.

Ps.Klicka på bilden om ni vill se karparna tydligare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar