torsdag 7 januari 2010

Vintern håller sitt grepp


Vintern håller sitt grepp över landet.
Nyss passerade saltabilen utanför men jag är tacksam över att bo i sydligaste skåne med sina "behagliga" -6-11 minus grader.
Jämfört med delar av landet som fått -20-40 minus grader.
Funderar och längtar över när den första vårsolen ska visa sig och locka soldyrkande karpar till ytan.
Det är något magiskt över detta,att se dessa kilos karpar långsamt röra sig och dyrka solen efter en lång vintervila med låg aktivitet i någon djuphålla på botten.
Karparna är dock inte helt inaktiva vintertid då jag observerat att de sakterligen rör sig.
Denna observation har jag gjort i våran damm och de lär även äta om något mindre men dock.

Även små grodorna är några riktiga solälskande varelser och visst är det mysigt att höra deras kväkande sångkör en ljumen vårkväll.

2 kommentarer:

  1. Hej Peter =) Kul att du startat en blogg! Skall jag hålla koll på =P Vem längtar inte efter vår och karpafiske =)

    Ser fram imot ett besök i sommmar hos dig =)

    Mvh/Tommy

    SvaraRadera
  2. Hej Pumba!
    Ska försöka göra mitt bästa,hoppas man inte tröttnar bara.Det tar lite tid och är lite knep o knåp att få till med text och bilder.

    Ja vår/sommar längtar man till nog allt ska vi kroka nån karp.
    // Peter

    SvaraRadera