måndag 11 januari 2010

Julkarp

Jag tog mej mod att smaka karp som brukar säljas närmare juletid i några butiker för att tillfredställa blandannat öststats traditioner.
Istället för våran traditionella julskinka äts det karp tillagad på olika vis i bland annat Polen,Tjeckien,Ungern.
Var nyfiken på att smaka av denna fisk,det tog emot att se denna karp slaktad då jag hellre sett den soldyrkandes i någon damm eller på kroken för en spännande fight.
Kring 2 kilo vägde den.
Tidigare år har det sålts levande karp i butikerna,inträngda i ett större kar och kippandes efter luft.
Detta har stoppats för djurens lidande och det fanns även en smittorisk att importera levande karp.
I år såldes karpen färdigslaktad och tur är väl det då jag aldrig haft eller kommer att ha hjärta till att döda en karp. Åter till karp tillagningen.Fick ett enkelt tips på tillagningen.
Först fick den rensas,fileeas och skäras till i lagom stora bitar för stekpannan.
Väl fileead,skuren i bitar ska den saltas något och varvas med hackad gul lök.
Täck över formen med folie och låt ligga svalt över natten.
Tag bort löken,värm en panna och stek några minuter på vardera sida i smör.
Serveras med något gott bröd till eller efter eget önskemål.
Det finns diverse recept på nätet över hur man tillagar karp på olika vis.
Jag provade även karp i gele,precis som vi har grisfötter i gele.Buljong som kokas upp med grönsaker och kryddor,bland annat lagerblad.Där efter tillsätts gelatin för att få gele konsistensen efter avsvalnad.
Min totala smakupplevelse av karp var väl inte allt för kulinarisk i min gom.
Lite svag sjösmak i sej men med tillbehör till trollas detta enkelt bort.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar