tisdag 12 januari 2010

Karp "baljan"

Min gödnings tank för "monster" karparna består av en modifierad cipax behållare på ca 700 liter.

Lysrörsarmatur som är kopplad till timer,18 watt uv lampa för att hålla eventuella parasiter och bakteriehalten nere.
Modifierad tvättkorg som innehåller filtermatta och biobollar under.
4 st kraftiga syrestenar bland biobollarna,2 syrestenar i fisktanken.
Poolfilter som innehåller carbon pellets och även biobollar ovan.
Vattnet pumpas upp med en ca 5000 l/h pump via uv lampan för att sedan vidare passera till poolfiltret och avslutningsvis till den modifierade tvättkorgen för att åter rinna till fisktanken.
Poolfiltret backspolas till en behållare sidan om fisktanken vid behov av rengöring.
Kraftig luft pump med fördelare som skickar syre till filtret och fisktanken.
Och syre behöver de allt de små liven,även syresättningen hjälper till att hålla en bra cirkulation i vattnet.
Gödningsmedel för att få dem till att växa.
Sjunk och flyt foder uppskattas med stor aptit.
Karparna skulle kunna matas flera gånger om dagen men jag har begränsat det till morgon/kväll
då det annars krävs ännu oftare vattenbyten.









2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tack det samma. Nu längtar vi såååå till våren. Ja, utav många anledningar men att få se dammen vakna är nått extra.
    Vad roligt att du startat en blogg. Det ser bra ut. Jättefint med mycket bilder. Jag gillar när man får se vad det skrivs om också.
    Jag kommer att återkomma..=)

    SvaraRadera
  2. Hej, jag är nyfiken på din filtreringslösning till fisktanken, kan du berätta, tack. /Fredrik

    SvaraRadera