fredag 6 september 2013

1-0 till Bysjön


3-4 september blev det ett pass i Bysjön.

Anlände sjön tidig eftermiddag med fast inställning att jag skulle prova lyckan på västra sidan av sjön.
Ivrigt upp med spöna som vanligt innan man skulle slå upp lägret för natten.
Valde denna gång att fiska med mindre pop up boilies på två av spöna och smaksatta fake majs på det tredje.
Bysjöns karpar är annat än lättflörtade på boilies då sjön innehåller enormt mycket naturlig föda som får fiskarna att växa som svampar och då oftast rata främmande beten.
Men det gör det också till en ännu större utmaning.
Men det jobbas på att få utökat deras menylista i att falla tycke för boilies.
Tanken var iallafall att chansa med mindre beten och ta risken att få andra arter att indikera på larmen.
Trots mitt val av mindre beten så mäskade jag ut en mängd större pellets och boilies och aktiviteten i vattnet var det inget fel på.
Lite här och var kunde man se att det bubblade i sjön, både närmare land och längre ut.
Där var även en stolt karp som visade upp ryggfenan när den strök nära ytan.

Hela resterande eftermiddagen och kvällen var det lungt från mina larm med endast några få pip på mittenspöet. På en liten 12 mm tonfisk pop up.
Under natten fick jag en rogivande sömn med något enstaka pip på mittenspöet, men inget som vilje svälja och dra iväg.

På morgonen hade jag där emot en riktigt trevlig upplevelse.
Ett stenkast från min tältplats och ca 3 meter ut i det grunda vattnet på 30-50 cm var där en karp på ca 4-5 kg som bökade på botten samt gjorde några "glädje skutt".
Sakta smög jag mig fram mot fisken och kunde nu se den på några meters avstånd ståendes still på botten innan karpen kände mitt klafsande i dyngan och stack iväg.
Tyvärr var det det närmaste karp jag kom under detta pass men är en erfarenhet och naturupplevelse rikare.
Det är bara på det igen, upp ska dom förr eller senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar