måndag 21 oktober 2013

Septemberfiske 27/9-29/9

Fredagen 27/9- söndag 29/9 -13 hade jag och Christoffer lyckats klämma in ett karppass i ett annars som vanligt stressigt tidsschema.
Utflykten gick till ett privat syndikat.
Vi anlände vattnet sen eftermiddag och skyndade upp med tält och utrustning innan höstens mörker lade sig över oss.

Vi hade just startat grillen och sedvanligt stod vår favorit på menyn, lammspett.
Klockan hade nu hunnit bli 19:30 då det först tjuter i Christoffers larm för att minuten senare även tjuta i mitt vänstra larm.
Dubbelhugg!
Christoffer landade en vacker liten spegelkarp, en Aneboda individ som ganska nyligen planterades in.
Det blev ett snabbt möte med karpen, utan vägning och fotografering.

Mitt run resulterade i fast fisk fram till håvkanten då den valde att kliva av, vi fick se skymten av den och även denna var en av dom mindre individerna i vattnet.

Efter att blivit lite varma i kläderna satte vi oss ner bakom varsin kall öl och mat till det och bara njöt.


Vi satt en bit in i kvällsmörkret och i den nu råa höstkylan och pratade när det drog iväg på mitt spö.
Upp kom en vacker spegelkarp som föll för en kombination  av OJ och White Secret från SBM.
Denna karp fick en snabb plåtning innan den återfick sin frihet.

Vi fick krypa in i tältet och  fortsätta våra samtal, ideer och taktikplaner då kylan kröp allt närmare kroppen.
Vid 00:00 tiden hade vi lagt oss och som vanligt sa vi, vi ses snart.


Kl 01:15 hör jag ett tjutande larm och rop från Christoffer, det var bara till att vänligt stiga upp ur säcken och bidra som håvcaddy.
5410 gram karp som föll för en av Christoffers favoritbeten, Scoberry.

Åter i sängs och vi fick sovit ut resten av natten utan någon indikation på spöna, även morgonen förflöt lugnt.


Inte förens efter lunch skulle nästa kontakt med karp ske.
Kl 12:50 nappar det åter på mitt spö. Även detta en liten nykomling till vattnet.
Denna gång på ett kryddigare bete från Starbaits (Hot Demon).
Nog ett av dom enda betena från Starbaits som jag kan känna lite förtroende för, resterande av deras beten luktar mögel, diskmedel eller konstgjort enligt mitt tycke.

Åter fick vi några lugna timmar och båda körde vi lite olika taktik.
Jag hade min bait boat med och körde ut mina riggar tillsammans med en last av majs, pulvermäsk och fruktiga pellets.
Christoffer körde boilie fyllda pva som fick sig ett spray av dippa.

Mellan nappen hittade vi en rogivande sysselsättning och lockade små mörtar och löjor i karphåven genom att mata med brödsmulor.
Det blev ett hundratal till slut.


Kl 17:05 var det åter dags på ett av mina spön.
Upp kom Kulan, en karp som snabbt fick det namnet på grund av sin härligt runda form.
Föll för en Cell boilie.
Endast en snabb fotografering av Kulan.


Strax där efter, 17:35 blev det guld rusch och en något långsmal men ändå vacker fjällkarp fick syna mattan och vägas in till 4180 gram.
Bete: OJ + White Secret.

Åter grilldax, dag 2 fick vi nöja oss med korv men ack så kulinariskt det kan smaka när man sitter ute lite småfrusen under hösten men ändå njuter av tillvaron.


Det dröjde till kl 22:00 innan åter en karp skulle landas.
Det är en del av spänningen, man vet aldrig när det kommer ett run.
4710 gram vägdes denna karp in på och föll för en Mainline plum pop up, dippad med Brännis Monsterkrabba plommon dippa.

Efter det satt vi och huttrade av kylan i ett tält i försök om att få upp lite värme, det blev en bit in på småtimmarna innan vi lade oss.


Näst sist men inte minst kl 04:55, man var inte speciellt pigg på att kliva ur tältet när det åter drog iväg.
Sista dagen på passet och passets största karp på 6000 gram blankt.
Föll för en liten specialare, Cell boilie toppad med en bit White Secret pop up, väl balanserad över botten.

Kl 06:15 var det åter äntligen Christoffers tur att kliva ur sin bädd för att få smaka på lite kyla.
Upp kom en liten spegelkarp på ca 2,5 kg som föll för en Scoberry pop up.

Nu var det inte lönt att lägga sig, det blev en snabb frukost och efter det till det tråkiga med att packa ihop då vi hade en tid att passa på söndagen.
Kanske var det årets sista pass, jag har inte någon större förkärlek till att sitta ute i kyla, regn, blåst och packa ihop en sunkig utrustning även om chansen finns där för en vacker vinterkarp.
Många säger att senhösten har några riktigt bra månader, jag har då aldrig riktigt upplevt senare action fiske än detta passet.
Men det är inte omöjligt att man faktiskt ger sig katten på ett försök i oktober, november månad eller senare beroende på väder, vind och tid då tiden är en vardagsbov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar