tisdag 29 maj 2012

Spegelblankt

Igår var det åter dax för ett besök i hemmavattnet,jag kunde inte stilla mig efter förra besöket.
Har som mål att få upp någon av dammens större spegelkarpar.

Kom iväg lite senare denna gången men kl 19:00 låg riggarna klara på botten för att fiska under en spegelblank yta.
Värdret kändes riktigt behagligt,avslappnat och det kändes som om man skulle somna tillbakalutad i stolen med ljudet av ett lugn.
Kort efter att jag fått betena placerade där jag ville så dröjde det inte länge förrens jag hade några enstaka pip på larmen men jag tror att mitt mäskande av partiklar och boilies även drog till sig sutare och annan fisk som nyfiket nafsade för att få sig ett skrovmål.
Sen blev det som förbytt,inte mycket aktivitet och tiden gick.
Hade bara tänkt mig att avsätta någon timmes mete tills det blev mörkt.
Tiden gick och jag tänkte att detta pass blir väl lika blankt och lungt som ytan över dammen.


Kl 21:15 avbröts min tillbakalutade ro i stolen.
För första gången i mitt karpfiske så fick jag ett drop back,det såg och kändes skumt.
Skulle jag lyfta spöet eller avvakta,men jag behövde inte vänta till att en show skulle utspela sig med en rusandes fisk.
Fast fisk och tankarna snurrade,nu har jag väl äntligen fått mig en spegelkarp.
Hade denna gång placerat betet lite längre ut i dammen på mittenspöet,även detta var det en fisk med kämparglöd som gjorde sina rusningar in mot vassen innan jag väl kunde se skymten av den vid håven.
Än en gång var det en vacker fjällkarp som denna gång föll offer för en Nash 20 mm monster crab boilie.
Vågen stannade på 4,93 kg.
Även om det inte blev något spegelkarp denna gången heller så är jag inte besviken.
Nu dröjer det nog innan jag blötar spöna nästa gång,där finns även vardagssysslor som måste utföras.
Jag har nöjt stillat min värsta abstinens och fått mina kickar av karpfisket,men det är tungt beroendeframkallande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar